30 september 2014 -
Ondanks de relatief hoge kosten laten steeds meer Nederlanders belangrijke data uit hun kapotte mobieltje terughalen door gespecialiseerde bedrijven. Smartphones bevatten inmiddels 30 procent van alle datadragers die binnenkomen bij Data Recovery Nederland. Een verdubbeling in anderhalf jaar tijd.
Het bedrijf ziet een duidelijke trend. Kwam enkele jaren geleden nog slechts een handvol mobiele telefoons binnen voor data recovery, inmiddels zijn dat er duizenden per jaar. "Mensen bewaren steeds meer foto's, bestanden en belangrijke documenten op hun smartphone die ze graag terug willen als die kapot gaat," verklaart directeur Hamed Ghilav. Die gegevens kunnen van belangrijke emotionele, economische of zelfs juridische waarde zijn. Bij een standaard reparatie wordt de telefoon gemaakt, maar raken gebruikers die gegevens kwijt.
Data terughalen
Van de telefoons die binnenkomen is 35 procent kapot gegaan door waterschade, 35 procent door gebreken in het besturingssysteem, twintig procent door het laten vallen, negen procent door fouten van de gebruiker zelf en een procent door overige oorzaken, zoals het doorbranden van de flash chip. In dat laatste geval kunnen de data niet meer gered worden. In 80 procent van de gevallen lukt het wel om de getroffen gebruikers te helpen en verloren data uit hun kapotte telefoon terug te halen.
De kosten voor data recovery uit een smartphone variëren van 199 tot 799 euro. Toch hechten steeds meer mensen zoveel waarde aan hun persoonlijke gegevens, dat ze de stap nemen.
Reset
Als mensen hun telefoon ter reparatie aanbieden gaan alle gegevens verloren. "Het is standaard procedure om de telefoon te resetten. Dan doet hij het weer, maar bent u alles kwijt," weet Ghilav. "Reparatie is niet hetzelfde als data recovery. Daar willen we mensen op attenderen. Zodat ze op hun hoede zijn en eerst een analyse of data recovery laten uitvoeren voordat ze hun kapotte telefoon ter reparatie aanbieden."