Medewerker Klant Contact Center vaak niet ouder dan 30 jaar
30 september 2014 -
Uit onderzoek van Olympia Uitzendbureau onder (oud-)uitzendkrachten blijkt dat het gros van de medewerkers op ket Klant Contact Center (KCC) niet ouder is dan 30 jaar.
Werken op een KCC is populair onder studenten vanwege de flexibele werktijden (71,35 procent). Zij voelen zich echter vaak ondergewaardeerd.
Ervaren medewerkers
Tamara Donkervoort, business unit manager zakelijke dienstverlening bij Olympia uitzendbureau: "Het onderzoek bevestigt onze vermoedens dat organisaties met name studenten op het KCC zetten. Terwijl het primaire klantcontact toch moet worden verzorgd door ervaren medewerkers die een binding met de organisatie hebben." Het onderzoek laat verder zien dat de medewerkers op het KCC de sfeer (ruim 60 procent) belangrijk vinden en zich wel verbonden voelen met het team, maar niet met de organisatie waarvoor men de telefoon opneemt (slechts vier op de tien).
Marktconform salaris
Het onderzoek maakt duidelijk dat studenten niet voor de opleidings- en ontwikkelmogelijkheden solliciteren bij een KCC (slechts 19,4 procent). Verder blijkt dat ‘de student’ zich ondergewaardeerd voelt en dat zijn/haar capaciteiten niet worden benut. Bovendien geeft 44,4 procent van de respondenten aan dat zij het minst tevreden zijn over de salariëring. Donkervoort: "Ondernemers moeten investeren in de medewerkers op het KCC, zodat zij voldoende zijn opgeleid, hun capaciteiten worden benut en dat zij marktconform worden betaald. Het wordt tijd dat werken op de klantenservice geen bijbaan meer is, maar een volwaardig vak wordt."