30 september 2014 -
Meer dan de helft van de werknemers (52 procent) in de telecom vindt dat de aantrekkelijkheid van de branche is afgenomen, zo blijkt uit een onderzoek van Brunel onder 2.000 werkgevers en werknemers. Bijna 60 procent overweegt dan ook vaak of regelmatig om over te stappen.
Tot enkele jaren geleden werd telecom als aantrekkelijke branche gezien om in te werken. Uit het onderzoek blijkt echter dat hier inmiddels weinig sprake meer van is.
Overstappen
Meer dan de helft van de ondervraagde werknemers (52 procent) stelt dat de aantrekkelijkheid van de branche is afgenomen. Vooral werknemers in de leeftijdscategorie 56-65 jaar zijn negatief te spreken over de branche. "We zien dat steeds meer van deze werknemers overwegen over te stappen naar een andere branche," zegt Marco Visser, directeur bij Brunel. "Belangrijke consequentie hiervan is dat kennis en ervaring binnen het bedrijf dan verloren gaan. Indien bedrijven daar niet op tijd op inspelen, missen ze de boot." Maar liefst 57 procent van de werknemers overweegt vaak of regelmatig over te stappen. 32 procent zou niet opnieuw voor een baan in de telecombranche kiezen indien zij nu de keuze had.
Onderscheiden
Telecombedrijven moeten nieuwe manieren gaan vinden om zich te onderscheiden op de markt. 68 procent van de ondervraagde werkgevers zegt zich reeds te onderscheiden van de concurrentie door in te zetten op een goede service in plaats van op het product zelf. De helft van de ondervraagde werknemers (49 procent) erkent dit. "Investeren in kennis en capaciteit op het gebied van service binnen de organisatie is een logische stap," aldus Visser. "Doordat de telecomsector over het algemeen een niet al te best imago heeft, hebben de meeste telecombedrijven zich de afgelopen jaren al geprofileerd als het gaat om servicegerichtheid. Deze aandacht moet echter niet afzwakken. Juist de komende jaren blijft dit belangrijk."