zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Smartwatch interessante ontwikkeling voor Nederlanders

29 september 2014 - Nederlanders zijn bekend en geïnteresseerd in een smartwatch. Vier op de vijf Nederlanders zijn ermee bekend. Vier op de tien consumenten zijn zelfs geïnteresseerd in een smartwatch, vooral omdat het handig en makkelijk is.

De verwachting is dat er in 2016 ruim 3,5 miljoen Nederlanders met een smartwatch rondlopen. Dit blijkt uit een marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.008 Nederlandse consumenten.



Vier op de vijf bekend met smartwatch
Vier op de vijf Nederlanders hebben weleens gehoord van een smartwatch. De helft van de Nederlanders (53 procent) weet ook daadwerkelijk wat het is. Vooral mannen (64 procent) en consumenten in de leeftijd van achttien tot en met 49 jaar (60 procent) zijn bekend met dit device. Een smartwatch is in mindere mate bekend bij vrouwen (43 procent bekend) en ouderen (46 procent bekend).

Verwachting: in 2016 ruim 3,5 miljoen smartwatches in gebruik
Bijna vier op de tien (38 procent) Nederlanders zijn geïnteresseerd in een smartwatch. Met name mannen (46 procent) hebben hierin interesse. Consumenten zijn vooral geïnteresseerd, omdat het handig/makkelijk is en informatie altijd binnen handbereik is. De helft van de geïnteresseerden (53 procent, ofwel negentien procent van de Nederlanders) verwacht binnen nu en een jaar een smartwatch te kopen. Eén op de acht geïnteresseerden verwacht er binnen een half jaar al één te kopen. Voor consumenten is de ideale prijsstelling tussen de 100 en 125 euro. Consumenten verwachten dat over twee jaar 27 procent van de Nederlanders (achttien jaar en ouder) gebruik maakt van een smartwatch. Dit betekent dat in 2016 ruim 3,5 miljoen Nederlanders een smartwatch gebruiken.

Smartwatch nuttig voor ‘quantified self’
Navigatie gebruiken op een smartwatch is voor consumenten de meest interessante toepassing. Het biedt de mogelijkheid om op elk moment middels een device dat binnen handbereik is navigatie te gebruiken. Twee op drie consumenten geeft aan navigatie op een smartwatch (zeer) interessant te vinden. Ook voor de trend van ‘quantified self’ (het monitoren en inzichtelijk maken van onder andere lichaamsfuncties) is het een interessant hulpmiddel. Vooral het monitoren van gezondheid, zoals hartslag, zuurstofgehalte en bloeddruk vindt men (zeer) interessant (56 procent).
Minder interessante features van een smartwatch zijn de mogelijkheden om foto's of video's te maken, e-mail te ontvangen en te versturen, het gebruik van social media apps en surfen op internet.

Smartwatch veiliger dan smartphone, mogelijk risico in het verkeer
Ongeveer de helft van de consumenten ziet de smartwatch als een positieve ontwikkeling. Positieve geluiden zijn dat het veiliger kan zijn dan een smartphone en het goed is voor het monitoren van de gezondheid. Daarnaast vindt men dat het goed is voor consumenten om mee te gaan met de tijd en met nieuwe technologieën.
Consumenten die negatief staan ten opzichte van de smartwatch geven aan dat het afleidt. Daarmee kan het bijvoorbeeld in het verkeer zorgen voor gevaarlijke situaties, doordat gebruikers regelmatig op de pols kijken. Daarnaast zijn ze ook bang voor minder persoonlijke aandacht ofwel sociaal contact van smartwatchgebruikers richting de medemens.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf Android Wear apps die straks op iedere smartwatch staan
 Top vijf meest gewaardeerde gadgets voor de feestdagen
 Zes types app-gebruikers en hun profielen
 Europese executive gek op gadgets
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10