26 september 2014 -
Samen leren, delen en sparren staat aan de basis van het proactief creëren van nieuwe kansen. De valkuil is echter vaak te denken in beperkingen waardoor er reactief problemen worden opgelost. Om hier verandering in te brengen organiseerde myBrand onlangs haar eerste editie van theFutureSociety.
Gezamenlijk creëren de deelnemers het platform voor theFutureSociety, waarmee de visie op toekomstige ontwikkelingen worden vertaald naar de keuzes van vandaag. ‘Hoe kunnen we de toekomst naar eigen hand zetten?’ is de centrale vraag.
‘What about security?’
Het thema van de eerste editie draaide om ‘What about security?’. Door de recente security vraagstukken, zoals de DDoS-aanvallen en de Heartbleed bug, was dit event een uitgelezen kans voor deelnemers om te leren en met name met elkaar te sparren over de rol van security in hun bedrijf.
De deelnemers werden tijdens het event gevoed met visies van sprekers zoals Jim Stolze, ondernemer, presentator en oprichter van TEDx Amsterdam en Walter Eijkenboom, sercurity specialist. Jim Stolze sprak over de innovaties en toekomst van de IT-omgeving. Deelnemers gingen onder begeleiding van Jim met elkaar in gesprek over kansen en ontwikkelingen voor hun eigen organisatie, maar ook waar ze van wakker liggen. Door het geven van tips en herkenning richting elkaar ontstonden er eye openers. Walter ging dieper in op de gevaren die deze innovaties met zich meebrengen en wat de gevolgen zijn voor de veiligheid van waardevolle data. De deelnemers kregen tijdens deze presentaties verschillende handvatten aangereikt om ondanks de constante werkelijke of vermeende security dreiging niet te denken in beperkingen.
Personalisatie versus Security
"Nobody likes a change except a baby with a dirty diaper," aldus Jim Stolze tijdens zijn presentatie over de toekomst en de angst voor verandering. Informatie binnen organisaties wordt door de mogelijkheden tot ontsluiting steeds waardevoller. Hierdoor kunnen organisaties tegenwoordig heel gericht inspelen op de wensen van de klant. Organisaties betrekken door personalisatie de individuele klant in alle processen van het bedrijf, waardoor hij echt onderdeel wordt van de organisatie. Maar is dit wel een goede ontwikkeling voor de klant? Enerzijds wel, op deze manier worden de producten gepersonaliseerd en krijgt de klant dat waar hij op dat moment behoefte aan heeft. Anderzijds roept deze ontwikkeling veel vragen op rondom het security vraagstuk. Door de hoeveelheid data die nu beschikbaar is om analyses uit te voeren kan men heel nauwkeurig op de wensen van de klant inspelen, maar gaat dit ook ten koste van de security en privacy van dezelfde klant?
Helemaal veilig bestaat niet
Walter Eijkenboom ging tijdens zijn presentatie in op hoe kwetsbaar de meeste IT-omgevingen zijn. Helemaal veilig zijn bestaat niet, maar de bewustwording moet groeien om te kunnen inspelen op de gevaren. Organisaties hebben geen besef hoeveel risico’s zij lopen. Het is kinderlijk eenvoudig voor cybercriminelen om in te breken.. Het idee dat je organisatie veilig is door het draaien van een virusscanner en het downloaden van de laatste software patches is een utopie.
Controle is goed, vertrouwen is beter
De middag werd afgesloten met een discussie tussen drie deskundige panelleden: Ron Nieuwendijk, Unitmanager bij Hoffman Investigations en Max Snijder, onafhankelijk Biometrie consultant en Gijs Bennink Bolt, Director bij myBrand. De stelling ‘Controle is goed, vertrouwen is beter’ stond centraal tijdens deze discussie. Deze stelling werd direct onder vuur genomen. De tegenstellingen tussen de verhalen van Stolze en Eijkenboom eerder op de dag kwamen duidelijk naar voren. Ja, er moet meer aandacht komen voor het beveiligen van data, maar dit moet niet ten kosten gaan van het vertrouwen. Dit kan namelijk snel veranderen in wantrouwen, en dat wil je als bedrijf voorkomen. De perceptie van veiligheid hangt bovendien af van de generatie. De werknemers van de toekomst hebben een heel andere visie als het gaat om veiligheid, dit moet worden meegenomen in het toekomstige beleid van organisaties.
De conclusie van de middag was duidelijk: Samen kunnen we de toekomst maken, door kennis en ervaring te delen, routine los te laten en te focussen op kansen. Veiligheid en gebruiksgemak moeten hand in hand gaan. Niets mag de toekomst in de weg staan!