Financiële branche ziet moeilijkheden in online samenwerken met ouderen
25 september 2014 -
De problemen die ouderen ervaren met nieuwe technieken worden door professionals uit de financiële sector als grootste minpunt van online samenwerken met klanten gezien (38 procent). Het verzekeren van privacy en security aan klanten staat op de tweede plek (twintig procent).
Hekkensluiter van de top drie is het verliezen van overzicht (tien procent). Deze top drie is gebaseerd op onderzoek van Hyarchis. In samenwerking met Markteffect zijn 500 professionals uit de bankenwereld, de verzekerings-, hypotheken- en pensioenbranche ondervraagd.
Hypothekenbranche
Als er meer ingezoomd wordt op bovenstaande resultaten, blijkt dat met name de hypothekenbranche de problemen van ouderen met nieuwe technieken als een nadeel ziet. Daarentegen voorziet de bankensector het minst problemen met zaken als social media, online portals en (ingewikkelde) contentmanagementsystemen die moeilijkheden kunnen opleveren voor ouderen. Daarnaast worden privacy en security voornamelijk door de verzekeringsbranche aangevoerd als belangrijkste nadeel van online samenwerken met klanten. Voor de pensioenbranche is dit het minst een issue.
Digital natives
Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis: "Natuurlijk hebben digital natives minder problemen met nieuwe technieken dan de oudere generatie. Het is echter onterecht om dit als een probleem te zien. Door ouderen wegwijs te maken en de juiste begeleiding te geven bij online samenwerken kunnen zaken waar zij tegenaanlopen verminderd of weggenomen worden. Bovendien zijn nieuwe technieken tegenwoordig zo ontwikkeld dat het gebruik steeds simpeler en intuïtiever wordt. Laat ouderen bijvoorbeeld eens zien dat Twitter effectief en makkelijk ingezet kan worden bij het stellen van een vraag. Van jong tot oud, het is belangrijk dat de klantervaring bij iedereen optimaal is. Online samenwerken is hierin een belangrijke aandeelhouder."