zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klantvriendelijkheid in de lift, maar banken blijven achter

25 september 2014 - De ANWB is dit jaar door 4.300 consumenten uitgeroepen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Consumenten zijn dit jaar iets positiever over de klantvriendelijkheid van bedrijven dan vorig jaar. De meeste branches laten iets hogere scores zien dan in 2013.

Opvallend is de opmars van telecom- en energiebedrijven. De bankensector is de enige branche die dit jaar juist wat daalt.


 
Als koning behandeld
De ANWB is dit jaar door consumenten uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Al acht jaar is de ANWB een vaste waarde in de top tien. Dit jaar gaan ze er voor het eerst met de titel vandoor. Zowel de wegenwacht, de winkels als de verzekering worden hoog gewaardeerd als het om klantvriendelijkheid gaat. "Bij de ANWB voel je je als lid echt als koning behandeld," licht één van de deelnemers aan het onderzoek toe.
 
Close call
De strijd om de titel ‘het Klantvriendelijkste bedrijf van Nederland’ was dit jaar spannender dan ooit. Willem Brethouwer, directeur MarketResponse: "Het was een close call, de scores lagen dichterbij elkaar dan ooit. De ANWB is dit jaar als winnaar uit de strijd gekomen met de meest enthousiaste fans."
De top tien ziet er daardoor als volgt uit:
  • ANWB
  • IKEA
  • Miss Etam
  • Primera
  • DA Drogist
  • Douglas
  • Etos
  • bol.com
  • Jumbo
  • Bijenkorf
  • Energie en telecom winnen terrein
    Van de acht branches die in het onderzoek worden onderscheiden, maken dit jaar de energie- en telecombedrijven de grootste stappen. De afgelopen jaren scoorden deze twee sectoren steevast een stuk lager dan de overige sectoren. Dit jaar maken ze de inhaalslag en passeren de banken. Met name de energiebedrijven laten duidelijk hogere scores zien op alle Gouden Regels van klantvriendelijkheid. Alle maatschappijen, groot en klein, scoren beter dan in 2013.

    Banken dalen
    In het licht van de stijgingen in de meeste branches valt de lichte daling van de banken extra op. "Als enige sector leveren banken in op klantvriendelijkheid en zakken daarmee naar de laatste plaats in de ranking van sectoren," aldus Willem Brethouwer. Hij vervolgt: "Banken scoren op alle Gouden Regels lager, maar vooral op de Gouden Regel ‘niet moeilijk doen’ is het verschil groot. Banken scoren op die Gouden Regel bijna zeven tienden lager dan de gemiddelde score." Positieve uitschieter is ASN Bank, zij scoren ruim drie tienden hoger dan in 2013.

    Branchewinnaars
    Naast de overall winnaar worden er ook acht branchewinnaars aangewezen. Dit zijn:
    Banken: ASN-Bank
    Energie: GreenChoice
    Leisure: ANWB
    Retail non-food:IKEA
    Supermarkt: Jumbo
    Telecom: XS4ALL
    Thuiswinkels:bol.com
    Verzekeraars: ANWB Verzekeringen

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Klantvriendelijkheid bij persoonlijke verzorging hoog gewaardeerd
     PLUS Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2013
     Tien Klantvriendelijkste Bedrijven van Nederland 2013 bekend
     'Klantvriendelijkheid is ook mogelijk zonder persoonlijk contact'
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10