25 september 2014 -
Universum heeft het overzicht van de Meest Aantrekkelijke Werkgevers ter Wereld 2014 gepresenteerd. Hieruit komen de meest favoriete werkgevers van jong talent naar voren. Wat blijkt? Overal ter wereld voelen studenten zich het meest aangetrokken tot creatieve en informele werkplekken.
Voor techniekstudenten staat een ‘creatieve en dynamische werkomgeving’ op nummer één. Voor studenten bedrijfskunde staat deze eigenschap op nummer vier. Een informele werkomgeving is eveneens belangrijk, die eindigt op plaats zes voor technici en op nummer vijf voor toekomstige managers. "Dit geeft aan dat deze generatie, overal ter wereld, werk op een andere manier benadert dan hun voorgangers," stelt Petter Nylander, CEO van Universum. "Studenten weten heel goed wat een grote rol hun werk zal spelen in hun leven, en willen een werkomgeving die dat feit erkent – werkgevers dienen hierin te investeren."
Google
Google is nog steeds de meest aantrekkelijke werkgever voor technici, maar de auto-industrie groeit weer hard aan populariteit, dankzij de innovaties die hier momenteel plaatsvinden. Voor bedrijfskundestudenten wordt de top vijf favoriete werkgevers – na Google- volledig bezet door de vier grote accountantskantoren (EY, Deloitte, KMPG en PwC). "Deze bedrijven hebben aantoonbaar geïnvesteerd in hun werkgeversmerk. Ze begrijpen het belang van een sterke bedrijfscultuur, opleiding en ontwikkeling en andere kenmerken die studenten aanspreken en investeren daar ook in," concludeert Nylander.
Leuk, maar om duurzame groei te realiseren is inzetten op jong talent dat doen wat er al jaren wordt gedaan.
We gaan het tijdperk in waar de bedrijven die inzetten op al hun medewerkers talent het verschil maken.
Het scheppen van een klimaat waarin ieder individu dagelijks zijn passie en creativiteit in wilt zetten.
Waarde creatoren ontwikkelen door exact te begrijpen ''what them makes tick'' .
Wat blijkt: Sociale innovatie is nodig om deze Young Professionals aan de organisatie te binden, hen duurzaam te behouden en hen te integreren in de bestaande groep werknemers.
Want 68% van de Y generatie zoekt binnen één jaar een andere baan vanwege het niet passen binnen de bestaande management structuren.
Ook burn-out onder de Y generatie neemt alsmaar toe, m.n. bij hoger opgeleiden (HBO+).
In 2014 behoort ruim 36% van de beroepsbevolking tot de Y generatie. Het is tijd om serieus werk te maken om deze nieuwe bloedgroep in te passen in organisaties.