Slijmen bij de baas taboe tijdens uitje, borrel een vereiste
18 september 2014 -
Bedrijfsuitjes zijn populair op de Nederlandse werkvloer. 54 procent van de werknemers zegt het uitje van hun werk gezellig te vinden. Het merendeel onderneemt eens of twee keer per jaar een activiteit met collega’s.
Actieve bedrijfsuitjes scoren het beste, maar de borrel is net zo belangrijk volgens een kwart van de werknemers. Dit blijkt uit onderzoek van Wetten van de Werkvloer, een platform van NationaleVacaturebank, onder 1.000 Nederlanders.
Uitje vaste prik
Voor ruim de helft van de Nederlanders is een bedrijfsuitje vaste prik. Een vijfde krijgt alleen een uitje of borrel als ze er zelf achteraan gaan. Bijna een kwart heeft helemaal geen bedrijfsuitje. In vijftien procent van de gevallen zijn bezuinigingen hiervan de reden. Ingrid Spierts van NationaleVacaturebank.nl: "Uitjes met collega’s horen echt bij de Nederlandse bedrijfscultuur. Werknemers hebben hoge verwachtingen en meestal wordt er dan ook flink uitgepakt. Dat is ook begrijpelijk: een ontspannen uitje of borrel met collega’s bevordert een goede samenwerking."
Kwart Nederlanders vindt borrel bij uitje een vereiste
Bijna de helft (44 procent) van de medewerkers vindt klimmen, karten, zeilen of een andere actieve bezigheid het leukst voor een bedrijfsuitje. Een kwart zegt dat de activiteit hen niets uitmaakt, als er maar een borrel wordt georganiseerd. Een meer inhoudelijk bedrijfsuitje, zoals samen iets voor een goed doel doen of een kennissessie bijwonen, is minder populair. De top vijf met favoriete activiteiten ziet er als volgt uit:
1. Klimmen, karten, zeilen of iets anders actiefs
2. Geen voorkeur, zo lang er geborreld wordt
3. Creatieve workshop, zoals schilderen
4. Bowlen of karaoke
5. Samen iets voor een goed doel doen
Kliekjes vormen not done
Tijdens het bedrijfsuitje de band met je baas aanhalen is not done op de werkvloer. 40 procent van de ondervraagden zegt zich te ergeren aan collega’s die van de gelegenheid gebruik maken te slijmen bij de baas. Een kwart noemt het drinkgedrag van sommige collega’s als grootste ergernis op het bedrijfsfeest. Een op de vijf vindt het vormen van groepjes of kliekjes niet kunnen.