15 september 2014 -
De interim-wereld is hard en de concurrentie is moordend. Als interim manager moet u zich succesvol onderscheiden van uw mede interim managers om de beste klussen binnen te slepen. Maar hoe wordt u succesvol?
Newpeople vroeg 1.700 interim managers welke eigenschappen ze moeten hebben om succesvol te zijn en 235 interim managers reageerden op deze vraag.
Eigenschappen
Dat u als interim manager uw sterke en zwakke kanten moet kennen, daar is meer dan 90 procent van de ondervraagde interim managers het helemaal mee eens. Het is tenslotte de verkooptruc om uzelf te verkopen bij een opdrachtgever. Toch blijkt dit in de praktijk vaak lastig. Een interim manager zegt: "Wat me opvalt is dat ik mijn collega beter, leuker en prettiger kan ‘verkopen’ dan mezelf. Het (re)presenteren als techniek versta ik behoorlijk goed, maar mezelf in een goed daglicht zetten is toch lastig. Noem het bescheidenheid, maar het kan ook een beetje klinken als: ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’."
Wat en waarom
De verwachting dat alle stellingen zouden kloppen, werd al snel onderuit gehaald. De stelling: ‘U geeft niet aan wat u doet, maar om welke reden u iets doet’, leek voor de hand te liggen. Het tegendeel werd bewezen. Bijna 60 procent van de ondervraagden gaf aan het hier maar deels mee eens te zijn, of hier geen mening over te hebben. "Je combineert in je verhaal altijd ‘wat en waarom’. Het hangt ook af van de opdrachtgever en opdracht",,zo kwam uit de open reacties naar voren.
Georganiseerde werkwijze
Bijna 61 procent van de interim managers is het eens met de stelling dat u als succesvol interim manager georganiseerd moet zijn. "Het netwerk moet op orde zijn, want dat is cruciaal voor nieuwe opdrachten, opdrachtgevers en de eigen professionele resultaten," zo kwam uit de reacties naar voren. Een interim manager noemt dit beeldend: "Je moet rennend beginnen, en vliegend verder. Als je niet (over)georganiseerd bent dan loopt het suboptimaal." Slechts een aantal interim managers (vijf procent) was het niet eens met de stelling en ziet de noodzaak van een georganiseerde werkplek, netwerk en het professionele leven niet in. Reden? "Ik ‘verkoop’ geen orde! Ik heb ADHD. Ik verkoop ‘beweging’ en beweging geeft gewoon af en toe rommel. Als ik klaar ben, dan ruim ik alles op."
Gat in de markt
Slechts een derde zegt dat het up-to-date houden van het CV en het constant zoeken van een gat in de markt met elkaar samenhangt en essentieel is voor het succes van een interim manager. Een interim manager zegt over het zoeken naar een gat in de markt: "Gaten in de markt zijn highly overrated in een zakelijke omgeving waar de flexibele schil onderdeel uitmaakt van de status quo. Netwerk is vele malen relevanter."
100 procent inzet
‘Een succesvol interim manager zet zich meer dan 100 procent in voor een opdracht’. Daar is 95 procent het mee eens. Maar, de ondervraagden blijven kritisch. U meer dan 100 procent inzetten is goed, maar volgens sommigen is er een grens. Een interim manager zegt: "Soms wil een opdrachtgever dat helemaal niet. Dan is het ook soms beter om dat niet te doen, want personeel ter plekke kan dat als bedreigend ervaren."
Afwijzing
U zou denken dat de meest succesvolle interim managers het best om kunnen gaan met een afwijzing. Het tegendeel werd bewezen. Slechts 27 procent van de interim managers zegt heel succesvol te zijn én goed om te kunnen gaan met een afwijzing. "Het hoort bij het vak," aldus een succesvol interim manager.
Succesvol
De meest succesvolle interim managers vinden de belangrijkste eigenschap het kennen van hun sterke en zwakke kanten. Bijna 40 procent zegt dat u uw eigen sterke en zwakke kanten moet kennen. "Na al die jaren ken je jezelf en weet je in welke situatie je optimaal rendeert." De eigenschap dat u als succesvol interim manager vertelt waarom u iets doet, in plaats van wat, werd het slechtst beoordeeld. Slechts 14,3 procent van de meest succesvolle interim managers gaf aan het hier helemaal mee eens te zijn. De stelling werd meerdere malen onderuit gehaald met argumenten als: "Duidelijk maken wat je ‘brengt’ is cruciaal. Aangeven wat je bij andere opdrachtgevers hebt gedaan (en wat daar veranderd is), helpt hierbij."
Succesvol
Opvallend is om te zien dat de meerderheid van de ondervraagden (40 procent) zich ‘succesvol’ noemt, en niet ‘heel succesvol’. Het verschil zit volgens de ondervraagde interim managers in het aantal opdrachten per jaar en de omzet die hiermee wordt behaald. Het continue aantal proucten valt samen met hoe succesvol een interim manager zichzelf beschouwd. Hoe meer opdrachten en omzet, hoe succesvoller de interim manager zichzelf vindt. Daarnaast komt uit de reacties naar voren dat de meeste interim managers (84 procent) zichzelf succesvol of heel succesvol vinden.
De eigenschappen die volgens de ondervraagden belangrijk zijn voor de succesvolheid van een interim manager, zijn anders dan de eigenschappen die in het onderzoek werden genoemd. Het succes van een interim manager hangt volgens de ondervraagden af van andere eigenschappen. We kunnen dus naar aanleiding van dit onderzoek zeggen dat een succesvol interim manager mensenkennis heeft en daarbij flexibel, gedreven, positief, resultaatgericht, stressbestendig en proactief is.