Bedrijven tevreden over zakelijk rendement van gebruik Big Data
12 september 2014 -
Uit recent onderzoek van Accenture blijkt dat 92 procent van de directieleden van bedrijven die gebruikmaken van big data bij hun zakelijke werkzaamheden zegt tevreden te zijn met de resultaten.
89 procent van de ondervraagden beschouwen big data als ‘zeer belangrijk’ of ‘uiterst belangrijk’ voor de digitale transformatie van hun bedrijf. 82 procent is het erover eens dat big data een waardevolle bron voor hun bedrijven is. Dit zijn enkele resultaten van een wereldwijd onderzoek dat Accenture uitvoerde in negentien landen onder verantwoordelijken met een C-functie op gebied van onder andere technologie, data, analytics en marketing.
Omschakelpunt
"Het zakenleven staat voor een omschakelpunt waar in plaats van alleen praten over de potentiële resultaten die behaald kunnen worden door middel van big data, er reële voordelen worden verwezenlijkt met inbegrip van verhoogde inkomsten, een groeiend aantal vaste klanten en een efficiëntere operatie," aldus Narendra Mulani, directeur Accenture Analytics, onderdeel van Accenture Digital. "Ze beschouwen big data als een van de hoekstenen van digitale transformatie."
Een voorbeeld betreft een Japanse telecommunicatieprovider die, middels het gebruik van anonieme klantkenmerken en geolocatie-gegevens, consumentenorganisaties een platform biedt om zich in real time met mobiele advertenties tot veelbelovende klanten te kunnen richten. Ook een Brits nutsbedrijf verwerkt gegevens in real time via sensors in waterleidingen, om beter te kunnen anticiperen en sneller te kunnen reageren op lekkages en ongunstige weersomstandigheden.
Internet of things
"Tegenwoordig kunnen zelfs de meest basis zaken zoals waterleidingen gegevens opleveren. Terwijl ‘The Internet of Things’ enorme bronnen en grote hoeveelheden gegevens oplevert, worden nieuwe big data technologieën ontwikkeld die cruciale zakelijke inzichten uit deze gegevens halen. Bedrijven die geen oplossingen voor big data implementeren, missen een mogelijkheid om hun data te benutten en om te zetten naar groei en een betere concurrentiepositie," voegt Mulani hier aan toe.
Meer dan 60 procent van de directieleden geeft aan dat hun bedrijven een succesvolle implementatie van big data heeft afgerond, terwijl 36 procent zich nog niet met een big data project heeft beziggehouden, en dit momenteel ook niet doet. Vier procent werkte momenteel aan haar eerste big data project, maar had dit nog niet afgerond.
Waar Big Data de bedrijfsresultaten gunstig beïnvloedt
Volgens het onderzoek geven directeuren aan dat hun bedrijven die op bescheiden schaal of in ruime mate gebruikmaken van big data: om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren (94 procent), bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te verkrijgen (90 procent), en om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen (89 procent).
Hier toont het onderzoek ook aan dat veel ondernemingen de grote business impact van big data zien. Directeuren bemerkten aanzienlijke, tastbare zakelijke resultaten omdat ze door big data nieuwe inkomstenbronnen aanboorden (56 procent), nieuwe producten en diensten ontwikkelden (50 procent), bestaande klanten wisten te behouden en nieuwe te winnen (47 procent) en de klantervaring verbeterden (51 procent).
Gevraagd waar ze verwachten dat big data in de komende vijf jaar de meeste impact op hun organisatie zal hebben, gaf 63 procent van de directeuren ‘de relatie met klanten’ aan. ‘Productontwikkeling’ werd door 58 procent genoemd en 56 procent zei ‘Operatie’.
"Het is opvallend dat directeuren in Nederland met 78 procent (versus 56 procent wereldwijd) aangeven dat ze zakelijk resultaat behalen door middel van de inzet van big data. Daar staat tegenover dat 33 procent (versus 50 procent wereldwijd) aangeeft dat dit niet heeft geleid tot het ontwikkelen van nieuwe producten en services," aldus Paul van der Linden, Senior Principal Digital, Data & Analytics bij Accenture. "Deze resultaten laten zien dat de markt in Nederland op het gebied van big data, product- en serviceontwikkeling nog een grote slag kan slaan. De Nederlandse respondenten bevestigen dat, want 67 procent (versus 58 procent wereldwijd) van hen geeft aan de komende jaren de meeste impact precies op dit punt te verwachten."
Uitdagingen implementatie
De directeuren lieten ook weten dat ze bij het implementeren van big data in hun organisatie tegen de volgende uitdagingen liepen: veiligheid (de grootste uitdaging, genoemd door 51 procent; budget (47 procent); gebrek aan de bekwaamheid om big data te implementeren (41 procent) evenals het duurzaam implementeren en analyseren van big data (37 procent); Verder werd genoemd: integratie in bestaande systemen (35 procent).
Verschillende benaderingen
Het onderzoek toont verder aan dat grote bedrijven met een jaaromzet van meer dan tien miljard dollar big data anders benaderen dan kleine bedrijven met een lagere jaaromzet dan 500 miljoen dollar:
Belang van big data: 67 procent van de directeuren van grote bedrijven zien big data als buitengewoon belangrijk. Ter vergelijking: slechts 43 procent van de ondervraagden van kleinere bedrijven onderstreept dit.
Definitie van big data: directeuren van grote bedrijven tonen een bredere perceptie van wat big data inhoudt ten opzichte van ondervraagden van kleinere bedrijven. Ze maken meer gebruik van databronnen in hun werk met big data, zoals gegevens van sociale netwerken (54 procent tegenover 29 procent), visualiseringsgegevens (50 procent tegenover 29 procent) en ongestructureerde data (49 procent tegenover 36 procent).
C-suite ondersteuning van big data projecten: 62 procent van de directeuren van grote bedrijven tonen begrip en steunen C-suite big data initiatieven. Dit geldt voor 42 procent van de ondervraagden van kleine bedrijven.
Aanbevelingen succesvolle toepassingen
Om bedrijven en directeuren in staat te stellen het meest uit hun big data projecten te halen en de hiermee gepaard gaande uitdagingen het hoofd te bieden, vermeldt het onderzoeksrapport cruciale aanbevelingen voor organisaties, zoals:
Onderzoek het gehele ecosysteem van big data en wees schrander - Bronnen van gegevens en big data technologieën fluctueren voortdurend. Bedrijven moeten leren alert te blijven en op een slimme manier mogelijkheden aan te grijpen die ontstaan door bijvoorbeeld zich ontwikkelende technologieën.
Begin klein en groei - Liever dan proberen alles tegelijkertijd te doen, dienen bedrijven zich eerst door middel van een pilotprogramma of een beproefd concept te focussen op het bewijzen van de waarde van big data in één bedrijfsonderdeel.
Concentreer op het opbouwen van vaardigheden - Vaardigheid in de toepassing van big data is niet voor niets een van de grootste uitdagingen. Organisaties dienen de aan big data verbonden vaardigheden van de huidige medewerkers door training en ontwikkeling op te bouwen. 54 procent van de directeuren zei dat hun bedrijf al interne technische trainingsmogelijkheden voor hun medewerkers heeft ontwikkeld. De meeste organisaties halen ook expertise van buiten; slechts vijf procent van de ondervraagden zei dat hun bedrijf alleen interne hulpbronnen voor hun big date implementaties gebruikten.
Het volledige 'Big Success with Big Data' onderzoek vind u hier.