4 september 2014 -
De marketeer kan niet meer zonder mobiel. Maar de tijd dat mobile marketing synoniem was aan mobile apps lijkt verleden tijd. Dit is een van de conclusies uit de derde editie van de jaarlijkse Mobile Marketing Monitor,
Het onderzoek is uitgevoerd door MobileMarketing.nl (onderdeel van Adformatie) in opdracht van data driven digital marketing specialist MediaScience. De resultaten zijn vanochtend gepresenteerd tijdens een ontbijtsessie met Richard Otto (MobileMarketing.nl/ Adformatie), René Zeedijk (MediaScience) en Erik de Zwart (media ondernemer en investeerder).
Groeiende belangstelling
Uit het onderzoek blijkt dat de belangstelling onder marketeers voor mobile nog steeds groeit. Liefst 90 procent van de ondervraagde Top-500 adverteerders heeft het afgelopen jaar mobile marketing ingezet. Dit resultaat is zelf nog iets hoger uit dan de voorspelling die de marketeers vorige jaar deden, toen 86 procent van de respondenten aangaf van plan te zijn om mobile te gaan inzetten. Voor het komende jaar verwacht 93 procent van de adverteerders mobile marketing gaan inzetten.
Marketingmix
Een andere conclusie uit het onderzoek, is dat adverteerders mobile steeds meer inzetten als een geïntegreerd onderdeel van de marketingmix. Inmiddels is dit bij 66 procent van de adverteerders het geval, tegen 42 procent twee jaar geleden. Van de marketeers die mobile nog niet hebben geïntegreerd, zegt 85 procent dit komend jaar te willen realiseren. Het aandeel adverteerders dat mobile ‘ad-hoc’ of ‘experimenteel’ inzet, neemt daarvoor verder af (van 34 procent naar twaalf procent).
De groeiende belangstelling van adverteerders heeft tot gevolg dat er ook meer geld gaat naar mobile marketing. Ruim de helft (51 procent) van de adverteerders geeft aan over een hoger budget voor mobile te beschikken. Tien procent besteedt meer dan 40 procent van de totale marketing uitgaven inmiddels aan mobiel. Overigens maken veel bedrijven budgettair geen onderscheid tussen online en mobile; bij 54 procent van de adverteerders is mobile onderdeel van het online budget.
Mobile advertising
De meest ingezette vorm van mobile marketing, is advertising. 69 procent van de marketeers die mobile marketing inzetten, is dit in de vorm van mobile banners. Na advertising is de mobile app het meest ingezet. Ruim de helft (55 procent) van de marketeers die aan het onderzoek hebben meegewerkt, geeft aan over één of meer apps te beschikken. Dit is nog altijd een hoog percentage, maar veel minder dan vorig jaar toen 78 procent van de marketeers zei een app te hebben. De tijd dat mobile marketing synoniem stond voor mobile apps lijkt hiermee verleden tijd.
Stijgers en dalers
Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van QR-codes en augmented reality voor mobile marketing verder is ingezakt. Nog maar twintig procent van de adverteerders gebruikt wel eens QR-codes. Dat is twaalf procent minder dan het jaar ervoor. Augmented Reality (AR) maakt een nog sterker daling door. Werd AR vorig jaar nog ingezet door veertien procent van de respondenten, dit jaar is dit 5,2 procent. Bluetooth marketing speelt – ondanks Apple’s iBeacon-technologie - nog steeds geen rol van betekenis
De belangrijkste doelstelling van marketeers met mobile marketing, is engagement (43,3 procent), gevolgd door directe verkoop (39,2 procent) en merkbekendheid (35 procent). Daarnaast noemt 28,3 procent het ‘Ondersteunen van specifieke promoties’. ‘Innovatie’, ‘Loyalty’, ‘CRM en dataverrijking’ en ‘Onderscheid van concurrentie’ worden in slechts beperkte mate genoemd door de respondenten.
Hierin gaan wel een paar verschuivingen plaatsvinden. ‘Merkbekendheid’ zal een minder belangrijke doelstelling gaan worden. Ook het inzetten van mobile om je te onderscheiden van de concurrentie zal minder van belang worden. Daarentegen zullen de doelstellingen, ‘engagement creëren’, ‘loyaliteit generen’, ‘CRM en dataverrijking’ in belang toenemen.
Tevreden?
Het rapport sluit af met misschien wel de belangrijkste vraag: "Hoe tevreden bent u over de effectiviteit van mobile marketing?". De ROI is immers het voornaamste argument om voor een marketing vorm te kiezen. Respondenten konden kiezen uit een rapportcijfer van 1 tot en met 5. Het gemiddelde rapportcijfer komt op 3,4 (tussen neutraal/tevreden); een score die duidelijk maakt dat er wat betreft effectiviteit nog genoeg ruimte ligt voor verbetering.