'Telecomsector kan twintig procent besparen met lean telco'
2 september 2014 -
Met nieuwe businessmodellen en slanke, flexibele organisaties kunnen telecombedrijven twintig procent besparen op hun operationele kosten.
Dat blijkt uit de blauwdruk voor lean telco die Roland Berger Strategy Consultants heeft ontwikkeld in samenwerking met telecombestuurders uit heel Europa. Verandering in de sector is dringend nodig, omdat de omzet van de Europese telecombedrijven al sinds 2007 met twee procent per jaar krimpt.
Lean telco
Het adviesbureau presenteert de blauwdruk in de studie 'Lean Telco, redefining the telecom business - from cost-cutting to smart efficiency'. Hoofddoel van lean telco is het minimaliseren van de complexiteit van bedrijven, zodat ze snel kunnen reageren op veranderingen in de markt. De blauwdruk is geëvalueerd in gesprekken met Europese telecombestuurders. "Delen ervan zijn al terug te zien in de dagelijkse praktijk," zegt Arnoud van der Slot, partner van Roland Berger in Amsterdam, maar hij benadrukt dat de marktsituatie om een meer structurele aanpak vraagt.
Businessmodel
Telecombedrijven halen steeds minder inkomsten uit de verkoop van belminuten en sms'jes. Sameer Mehta, projectmanager van Roland Berger in Amsterdam: "En als het product verandert, moet het businessmodel veranderen." Ook zijn telecombedrijven de laatste jaren zeer complex geworden. Ze haalden hun groei uitsluitend uit nieuwe producten en diensten. Daarvoor hebben ze steeds meer processen en IT-systemen opgetuigd, die nooit goed zijn geïntegreerd in de rest van het bedrijf. Mehta: "Wat simpele bezuinigingsoperaties in zo'n omgeving kunnen bewerkstelligen, is beperkt. Vaak zijn die mogelijkheden ook al uitgeput. Daarom zijn structurele ingrepen nodig."
Volgens Roland Berger moeten telecombedrijven zichzelf fundamentele vragen stellen over hun businessmodellen en organisatiestructuur. De uitdaging is een businessmodel te vinden dat geschikt is voor een scenario waarbij de winst onder druk staat en de markt voortdurend verandert. Ook dienen de bedrijven vast te stellen welke structuur kan leiden tot een efficiënte, flexibele en klantvriendelijke organisatie die tegelijkertijd de toenemende complexiteit van telecom aankan.
Modules
De blauwdruk van het adviesbureau schetst een uit modules opgebouwde organisatie met drie lagen: marketing, sales en service / netwerk en ICT / support. Om tot zo'n structuur te komen, moeten bedrijven beginnen met een grondige analyse: welke functies behoren tot de kern van het bedrijf en welke niet? De non-core-functies - zoals accounting en delen van ICT - kunnen vervolgens worden uitbesteed. De laatste twee stappen naar lean telco zijn het verminderen van het aantal organisatie-lagen en het stimuleren van de innovatie van bedrijfsprocessen.
Mehta: "Om efficiënter en klantvriendelijker te kunnen werken, zullen innovaties van bedrijfsprocessen in de toekomst net zo belangrijk of zelfs belangrijker zijn dan productinnovaties." De structuur van modules is voor procesinnovaties uitermate geschikt, denkt 90 procent van de geïnterviewde bestuurders. Modules vergemakkelijken uitbestedingen en het aangaan van samenwerkingsverbanden, waaraan de helft van de bestuurders behoefte zegt te hebben.
Van der Slot: "Het implementeren van lean telco zal sommige bedrijven dwingen oude gewoonten, processen en structuren te overdenken. Maar het is voor veel bedrijven de enige manier om de toekomst het hoofd te bieden. En voor verandering zijn, behalve brede steun binnen bedrijven, vaak flinke investeringen nodig, dus het is makkelijker die in te zetten zolang er nog genoeg financiële armslag is."