27 augustus 2014 -
Adverteerders hebben in de eerste helft van dit jaar meer uitgegeven aan televisiereclame dan in de dezelfde periode vorig jaar. In totaal gaven ze 476 miljoen euro uit, een stijging van 6,7 procent.
Daarmee zet de in de tweede helft van vorig jaar ingezette groei door, blijkt uit het halfjaarrapport van de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT), zo meldt Nieuws.nl.
Subtiele reclame
In de eerste helft van dit jaar werd met 422 miljoen euro 6,7 procent meer uitgegeven aan spotjes. Uit de subtielere reclame-uitingen, zoals het onopvallend tonen van merken in bijvoorbeeld films en series, kwam met 54 miljoen euro zelfs 7,5 procent meer binnen. De in maart voor dit jaar voorspelde groei voor de markt van drie tot vier procent stelt SPOT vanwege de goede cijfers bij naar vijf tot zeven procent.De omzet uit reclamespots daalde vorig jaar nog met 1,7 procent naar 832 miljoen euro door een zwak eerste halfjaar. In de tweede helft van 2013 groeiden de bestedingen uit spotjes weer met 1,2 procent. Uit de zogenoemde non-spotbestedingen kwam vorig jaar 101 miljoen euro binnen.
Economisch herstel
Televisie is volgens SPOT het medium dat adverteerders massaal weer inschakelen wanneer zich een economisch herstel aftekent. Dat blijkt ook uit het recordaantal van 816 adverteerders die in de eerste helft van dit jaar televisie inzetten voor hun boodschap. Sinds de start van de rapportages van SPOT in 2000 waren er in een eerste halfjaar niet eerder zoveel televisieadverteerders.
Ook de kijktijd nam toe van 201 naar 204 minuten. Die stijging is vooral te danken aan de Olympische Spelen en het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië.
Online videoadvertenties
SPOT geeft verder aan dat 2014 het jaar wordt waarin online videoadvertenties definitief doorbreken. Over het eerste halfjaar hebben de bij het marketingcentrum aangesloten zenders een netto-omzet van tien miljoen euro weten te halen voor online video's, een groei van 66 procent. Vorig jaar bedroeg die groei nog 40 procent.
Bron:Nieuws.nl