27 augustus 2014 -
Voor veel mensen is presenteren een zenuwslopende activiteit, zeker als zij dit voor het eerst moeten doen. Terry Gault, managing partner en vice president van The Henderson Group, hoe u uw presentatievaardigheden kunt verbeteren door een aantal veel voorkomende valkuilen te vermijden.
Raadpleeg ook deze prezi voor een overzicht van de tien meest voorkomende fouten en eenvoudige tips om deze valkuilen te vermijden.
1. Kleine bewegingen en gebaren gebruiken
De meeste beginnende sprekers zijn bang om te veel ruimte in beslag te nemen. Deze aarzeling zal bij uw publiek een verontschuldigende indruk maken. Zie voor meer informatie over dit onderwerp het artikel ‘What the heck do I do with my hands?!?’
2. Een gebrek aan pit
Dit probleem beperkt zich in de praktijk niet tot onervaren sprekers. Maar liefst 80 – 90 procent van de sprekers die ik observeer, steken onvoldoende energie in hun presentatie. Hierdoor komen ze over als onbetrokken, oninteressant en onenthousiast. Steek er meer energie in! Op die manier zult u de aandacht van uw publiek beter vasthouden en meer zelfvertrouwen en charisma uitstralen. Ik kan dit niet genoeg benadrukken.
3. Onvoldoende voorbereiding
Veel beginnende sprekers slagen er wel in om al het beeldmateriaal op orde te krijgen, maar weten zich niet effectief op een voordracht voor te bereiden. Ervaren presentatoren voeren intensief onderzoek uit, zodat ze vertrouwen hebben in hun materiaal en het vermogen om een antwoord te geven op elke vraag die het publiek maar op hen kan afvuren. Het is belangrijk om verschillende versies van uw materiaal te creëren en bij te schaven totdat u over een optimaal gepolijste voordracht beschikt.
4.Onvoldoende oefening
Een van de grootste fouten die u kunt maken, is vergeten om staand te oefenen voor uw presentatie of voordracht. Ervaren sprekers draaien vaak proef voor een vertrouwd publiek van vrienden, familie of collega’s. Daarbij simuleren ze de omgeving waar ze hun presentatie zullen houden door gebruik te maken van een projector en afstandsbediening. Ze choreograferen al hun bewegingen en gebaren — dit is een techniek die uw vermogen om alle informatie te onthouden drastisch zal verbeteren. Ervaren sprekers kijken met een kritisch oog naar probleemgebieden zoals gebrekkige bruggetjes en maken gebruik van trucs en tactieken die hen helpen om hun materiaal naadloos te doorlopen.
5.Te veel informatie
Als uw voordracht meer in het teken staat van cijfers en feiten dan een boeiende verhaal, hebt u een probleem. In het juni 2013-nummer van het tijdschrift Fast Company zegt Leslie Bradshaw, de COO van Guide, het volgende over Big Data: "De kunst zit hem in het voorbereiden van content op een optimaal menselijk verbruik daarvan. De feiten spreken niet voor zich. Umoet ze verzamelen en analyseren en er verhalen mee vertellen. U kunt het vergelijken met een ijsberg. Onder de waterlijn heft u gegevensopslag en analyse. Dat zijn uw technici en wetenschappers. Daarboven bevindt zich het oppervlak. Dat is zowel letterlijk als verhalend. Het begint met harde wetenschap — wiskunde en analyses — maar eindigt met een uiterst zachte wetenschap: de manier waarop u een verhaal vertelt."
6.Op safe spelen
Veel sprekers, en zeker de onervaren onder hen, mijden risico’s. Zoals mijn mentor en de medeoprichter van ons bedrijf vaak zei: "Geen risico’s nemen is ook riskant." Als u te veilige keuzes maakt ten aanzien van uw content, zal deze al snel saai overkomen. De belangrijkste kwaliteit van een spreker is diens vermogen om de aandacht van het publiek voor zich op te eisen. Kunt u het zich dan veroorloven om geen risico’s te nemen?
7.Kwetsbaarheid uit de weg gaan
Veel jonge presentatoren zullen zich hierover verbazen, maar het is een waarheid als een koe: als u geloofwaardig wilt overkomen, moet u kwetsbaarheid tonen. Als u overduidelijk alles op alles zet om perfect te lijken, zullen slimme toehoorders uw pogingen doorzien en zal hun wantrouwen jegens u groeien. Vertel over situaties waarin u stomme fouten maakte, en geef vervolgens aan wat u daarvan hebt geleerd. In de een voordracht voor TED over kwetsbaarheid zegt Brené Brown: "De oorspronkelijke definitie van ‘courage’ is afkomstig van het Latijnse word ‘cor’, dat ‘hart’ betekent — de oorspronkelijke betekenis was dat u met uw hele hart vertelt wie u bent… het gaat dus simpelweg om de moed om imperfect te zijn." Meer informatie over kwetsbaarheid vindt u hier in een aantal blog posts over dit onderwerp.
8. Uzelf veel te serieus nemen
Veel sprekers hebben de neiging om zich uiterst serieus en formeel op te stellen. Als ze tijdens hun presentaties meer van hun natuurlijke, informele kant zouden laten zien, zouden ze een stuk authentieker en boeiender overkomen. Veel presentatoren schieten tijdens hun voordracht in een uiterst stijve en formele, zogenaamd professionele houding. In sommige gevallen kan dit respect opwekken, maar dit heeft alleen waarde als uw publiek werkelijk tijd vrij wil maken voor uw betoog. Als u zich teveel boven uw publiek plaatst, geeft u daarmee aan dat u niet op gelijke voet staat. Respecteer de professionaliteit van uw publiek, maar spreek hun menselijke kant aan. Als u hen op een meer informele manier toespreekt, geeft u daarmee aan dat u op gelijke voet staat. Uw toehoorders zullen dit interpreteren als zelfvertrouwen. Zoals ik vaak tegen mijn klanten zeg: "Als u er geen plezier aan beleeft, doet u het niet goed".
9.Te veel materiaal tonen
Hoewel het altijd goed is om over meer materiaal te beschikken dan u waarschijnlijk nodig hebt, is het ook belangrijk om te weten wat u zult schrappen als u in tijdnood komt. Beginnende sprekers voelen zich verplicht om al hun materiaal te doorlopen, ook als dat betekent dat ze de gestelde tijdslimiet overschrijden. Ik heb verhalen gehoord over presentaties die maar liefst 45 minuten uitliepen. Dat is onvergeeflijk. Om in te kunnen schatten hoeveel tijd uw publieke voordracht in beslag zal nemen, moet u staand oefenen en uw presentatie timen. Ga ervan uit dat uw werkelijke voordracht minimaal 25 procent meer tijd in beslag zal nemen, en misschien zelfs 50 procent. Sprekers hebben vaak de neiging om dieper op hun onderwerp in te gaan wanneer ze de reacties van hun publiek zien.
10.Afraffelen
Als er sprake is van problemen met uw voordracht of materiaal, maakt afraffelen de zaken er alleen maar erger op. Als u te snel gaat, verliest uw boodschap aan zeggingskracht. Als u het tempo verlaagt, komt u veel steviger, zelfverzekerder en ervarener over. Meer rustpunten inlassen biedt de volgende voordelen: a) U komt beter op uw publiek over, vergroot uw zelfvertrouwen en voelt u beter op uw gemak. b) U geeft uw publiek de tijd om uw belangrijkste punten te laten bezinken, waardoor ze meer impact krijgen. c) U krijgt de tijd om uw gedachten te formuleren in bondiger en meer pakkende zinnen.