Gebrekkig datamanagement grootste valkuil bij e-commerce
26 augustus 2014 -
Gebrekkig datamanagement zorgt ervoor dat de uitvoering van e-commerce nog te wensen overlaat bij veel organisaties. Dat stelt Human Inference in haar meest recente whitepaper, die inzicht geeft in de succesfactoren van data-driven e-commerce.
Verschillende onderzoeken wijzen uit dat de groei van e-commerce alleen maar toeneemt in de komende jaren. Dit heeft grote gevolgen voor het datamanagement van alle bedrijven en organisaties die zich hiermee bezighouden.
Klantbenadering
Dankzij de nieuwste technologieën zijn bedrijven tegenwoordig steeds beter in staat om klanten en prospects bij elk touchpoint en na elke vorm van interactie, on- en offline, op basis van specifieke wensen en gedrag te benaderen. In de praktijk blijkt dit echter nog lang niet altijd het geval te zijn. Data blijkt incompleet, vervuild en onbetrouwbaar, medewerkers zijn niet in staat om klanten te identificeren, online omgevingen zijn onvoldoende uitgerust om internationale klantdata te verwerken en ondertussen wordt door gebrekkige validatie elke dag onbetrouwbare data aan de systemen toegevoegd. Hierdoor worden dagelijks kansen gemist, wat een negatief effect heeft op de omzetgroei.
Waardeloze data
"Wanneer de datakwaliteit en het datamanagement niet op orde zijn, is alle klantdata die on- en offline verzameld wordt over klanten en prospects, in feite waardeloos," stelt Holger Wandt, principal advisor bij Human Inference. "Maar als e-commerce activiteiten ingebed zijn in de strategische doelstellingen van een bedrijf, dragen deze activiteiten bij aan de kruisbestuiving van on- en offline sales en aan het waarmaken van de missie van de organisatie. Door het kennen en herkennen van de klant en door data-driven e-commerce activiteiten te embedden in de totale bedrijfsstrategie, ontstaat er een uniforme beleving door de klant van alle kanalen en ervaart hij of zij een unieke user experience. Daarnaast beschikken medewerkers op elk moment over een accuraat, compleet en uniek beeld van de klant en zijn zij in staat om de organisatie succesvol te maken."