MKB ziet krachtenbundeling als grootste innovatietrend voor 2014
25 augustus 2014 -
Het bundelen van krachten met collega-ondernemers of leveranciers is volgens MKB'ers in Nederland één van de belangrijkste trends op het gebied van innovatie.
Uit de MKB Marktmonitor van Unique en TNO blijkt dat 42 procent van de ondernemers dit als belangrijke ontwikkeling in het MKB aanwijst. Ook het aanbieden van nieuwe (online) producten of diensten (40 procent) en duurzaam ondernemen (36 procent) zien de ondernemers als belangrijke trends op het gebied van innovatie in het MKB. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 1.585 MKB'ers (tot 500 medewerkers) ondervraagd over de bedrijfseconomische ontwikkelingen en het innovatief vermogen van hun bedrijf.
Financiering van innovaties
In de MKB Marktmonitor worden ook de belangrijkste financieringsbronnen blootgelegd. Verreweg de meeste ondernemers (85 procent) spreken het eigen vermogen aan om te innoveren. Denk hierbij aan het privévermogen of informele investeerders. Zestien procent bekostigt de innovaties juist vanuit vreemd vermogen, zoals externe investeerders of banken. Veertien procent doet dit door middel van subsidies, zoals het Innovatiefonds MKB+. Als er wordt gekeken naar wat MKB'ers gemiddeld per jaar besteden aan innovatie, blijkt dat 36 procent minder dan 25.000 euro per jaar uitgeeft. Slechts acht procent investeert meer dan een half miljoen euro op jaarbasis.
Geen middelen
Uiteraard zijn er ook ondernemers die aangeven niet te innoveren. Van hen geeft de helft (46 procent) van de respondenten aan dat het ontbreekt aan financiële middelen/ slagkracht om innovatief te blijven. Andere redenen zijn het ontbreken van tijd (43 procent) en het feit dat medewerkers de juiste kennis en/of capaciteit niet in huis hebben (33 procent).
Personeel
Raymond Puts, algemeen directeur van Unique: "Het gezegde twee weten meer dan één bestaat niet voor niets. Waar grote bedrijven een R&D-afdeling hebben om innovatie te waarborgen, moet het MKB het toch doen met personeel dat naast hun dagelijkse werkzaamheden ook tijd moet vinden voor innovatie. Krachtenbundeling is zeker voor kleine en middelgrote bedrijven een goede optie om innovatief te blijven, want voor het opzetten van risicovolle innovatietrajecten ontbreekt het namelijk vaak aan zaken als tijd en geld. Door samen te werken met andere partijen, zijn risico's gespreid en wordt kennis gedeeld. Daar komt nog eens bij dat door samen te brainstormen er al snel de beste ideeën op tafel komen. Een kwestie van het beste van twee werelden!"
Samenwerking is inderdaad een belangrijke succesfactor. Maar het is slechts een van de middelen om aan de veranderende (markt-)vraag van klanten en gebruikers te voldoen.
Uit het IPC project Samen Sterk onder regie van penvoerder UNETO-VNI blijkt dan ook dat samenwerking alleen tot resultaat leidt mits er sprake is van een gemeenschappelijke klantgerichte doelstelling. Waarbij het klantbelang centraal staat.
Dit is natuurlijk logisch, want de geleverde toegevoegde waarde moet leiden tot voordelen voor klanten en gebruikers. Waarom zouden ze anders de rekening betalen?