Online samenwerken met klanten is de toekomst binnen financiële branche
22 augustus 2014 -
Online samenwerken met klanten is de toekomst. Althans, als het aan de professionals binnen de financiële branche ligt. Dit blijkt uit onderzoek van Hyarchis. Bijna 90 procent van de respondenten is het eens met deze stelling.
Slechts zeven procent is het oneens en vijf procent heeft geen mening. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Markteffect, waarin 500 professionals uit de bankenwereld en de verzekerings-, hypotheken- en pensioenbranche zijn ondervraagd. Online samenwerken met klanten is een belangrijke ontwikkeling, aangezien financiële instellingen steeds meer te maken krijgen met de self-directed customer. Deze klant is niet tevreden met de traditionele one-size-fits-all benadering en wil zelf bepalen hoe en wanneer hij geholpen wordt.
Verschil tussen branches
Als er ingezoomd wordt op de verschillen tussen de branches, kan geconcludeerd worden dat er een grote contradictie bestaat tussen de verzekerings- en hypothekenbranche. Professionals uit het verzekeringswezen zien een toekomst waarin klanten bijvoorbeeld documenten uploaden in een mijn-omgeving, het meest voor zich. De hypotheekprofessionals daarentegen het minst. Dergelijke tegenstellingen zijn verklaarbaar, aangezien de diverse branches verschillende belangen dienen en te maken hebben met bijvoorbeeld andere privacyregels en wet- en regelgeving.
Self-directed customer
Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis: "Het doet mij goed om te zien dat de financiële branche inziet dat men niet meer om online samenwerken heen kan. De tijd kan niet worden tegengehouden en de self-directed customer staat voor de deur. De periode waarin we afwachtend waren op dit gebied is voorbij. Hoe eerder organisaties zich deze ontwikkeling eigen maken, hoe beter zij straks de klantervaring kunnen optimaliseren. En dat is belangrijk: financiële instellingen die achterop raken, lopen het risico dat klanten bij de concurrent gaan shoppen."