zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitalisering kan musea helpen bereik en inkomsten te vergroten

22 augustus 2014 - Bezuinigingen en een veranderend speelveld dwingen musea hun bedrijfsmodellen aan te scherpen. Door het digitale kanaal op een slimme en effectieve manier in te zetten, kunnen zij bezoekersaantallen en hiermee eigen inkomsten vergroten.

Het inzetten van digitalisering is echter niet langer een vrijblijvende keuze, maar noodzakelijk om te kunnen aansluiten op de veranderende behoeften van de consument. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport ‘Een digitale agenda voor meer bezoekers en eigen inkomsten’.


 
Musea moeten strategie door bezuinigingen herzien
In 2012 ging ruim 850 miljoen euro om in de Nederlandse musea. Hiervan kwam 325 miljoen op het conto van musea en was ruim 500 miljoen afkomstig van subsidies. Deze subsidies zijn echter niet langer vanzelfsprekend. ABN AMRO verwacht dat vooral subsidies van gemeenten onder druk blijven staan. Daarentegen is er wel sprake van een stijging van het aantal museumbezoeken. In 2013 trokken zij ruim 9,7 miljoen bezoekers. Dat is 1,7 miljoen meer dan een jaar eerder en dat komt overeen met een stijging van 21 procent. Deze stijging wordt onder meer veroorzaakt door de recente heropeningen van het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum Amsterdam. Desondanks zijn de extra inkomsten uit toenemende bezoekersaantallen niet voldoende om de teruglopende subsidies te compenseren. Musea zijn daarom genoodzaakt om hun bedrijfsmodellen te herzien. ABN AMRO verwacht daar tegenover wel een groei van giften aan musea – in de vorm van schenkingen, erfenissen en legaten - van gemiddeld 4 á 5 procent per jaar. Bij de museale fondsenwerving moet daarom volgens ABN AMRO meer aandacht besteed worden aan de fiscale voordelen van schenken aan musea.
 
Goede digitale agenda leidt tot meer bezoekers en eigen inkomsten
Naar het voorbeeld van de reisbranche kunnen musea met een uitgekiende digitale strategie het ‘inchecken’ van bezoekers eenvoudiger maken. Dit biedt de mogelijkheid bezoekersaantallen gelijkmatiger te verdelen, wat zorgt voor minder wachtrijen op piekmomenten en meer bezoekers tijdens daluren. Ook maakt digitalisering volgens ABN AMRO gepersonaliseerd museumbezoek mogelijk. Als bezoekers gestimuleerd worden bijzondere, extra content en beeldmateriaal te bekijken en via social media te delen, kan dit het bereik van musea sterk vergroten en op termijn de omzet ten goede komen.
 
Beeld van de werkelijkheid
"Het digitale domein biedt veel kansen om meer bezoekers en eigen inkomsten te genereren. Zo kunt u met augmented reality het beeld van de werkelijkheid verrijken met virtuele kennis en data. En met de virtual reality-bril kunt u straks in theorie vanuit huis op één dag het Rijkmuseum in Amsterdam, het Louvre in Parijs en het Guggenheim in New York bezoeken. Hiermee bereiken musea een enorme hoeveelheid extra mensen die je tegelijkertijd ook weer probeert te interesseren om daadwerkelijk een bezoek te brengen," zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO.
 
Musea geven belangrijke impuls aan economie
Met talrijke bezoekers uit binnen- en buitenland geven vooraanstaande musea hun regio een economische impuls van tientallen miljoenen euro’s per jaar. De vijftien musea met de hoogste bezoekcijfers zijn goed voor 35 procent van het totale museumbezoek in Nederland. Voor bedrijven die zich in Nederland willen vestigen, is de aanwezigheid van culturele voorzieningen als musea vaak een belangrijke voorwaarde. Ook kunnen musea met reizende tentoonstellingen en het internationaal bruikleenverkeer diplomatieke en handelsrelaties faciliteren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gemeenten hebben te weinig aandacht voor individuele zaken bij decentralisaties
 Patiëntendossier, burgerdossier of hoofdpijndossier?
 ‘Investeren in digitalisering kan zorginstellingen tonnen opleveren’
 Digitalisatie minimaliseert kans op bedrijfsspionage
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10