21 augustus 2014 -
Ruim driekwart van de consumenten vindt de energierekening te ingewikkeld. Dat blijkt uit een onderzoek van energievergelijk.nl onder 627 huishoudens die de volgende stelling voorgeschoteld kregen: ‘mijn energierekening is te ingewikkeld’.
Waarop 76 procent van de ondervraagden instemmend reageerde. Achttien procent begrijpt de rekening voor energie voldoende en zes procent kijkt er niet naar om. Dit schrijft Nieuwsbank.nl.
Onduidelijk jargon
Uit het onderzoek wordt ook duidelijk waarom de energierekening vaak als te ingewikkeld wordt bevonden. Zo geeft de consument in 81 procent van de gevallen aan dat hij/zij niet precies weet waarvoor betaald moet worden of dat ze simpelweg niet de juiste informatie kunnen vinden op de jaarafrekening (72 procent). Verder zorgt het jargon dat energieleveranciers gebruiken bij de rekeningspecificatie in 63 procent van de gevallen voor onduidelijkheid.
Wisselen van leverancier
In het gepubliceerde artikel van de energiesite wordt verder de suggestie gewekt dat consumenten niet wisselen van energieleverancier doordat ze niet precies weten wat en waarvoor ze betalen. Het wordt daardoor lastig om hun huidige prijs voor stroom en gas te vergelijken met andere aanbieders. Het is de taak van de leveranciers om de energiekosten beter inzichtelijk te maken. Enerzijds om de consument meer kostenbewust te maken en anderzijds om onjuiste afrekeningen beter te herkennen.
Bron:Nieuwsbank
Daarom kunnen energieleveranciers zo makkelijk geld verdienen en absurde welkomstbonussen geven. Door elke keer over te stappen verdien je eerder terug wat rechtmatig van je zelf is, dan dat je daadwerkelijk bespaard.
Een terechte kanttekening die consumenten vaker laten horen. Het zou ook voor dit onderzoek pleiten toe te lichten wat er dan precies zo ingewikkeld is aan de energienota, maar vooral hoe het beter zou kunnen. Een incorrecte energierekening is daardoor voor consumenten nu ook moeilijk te herkennen. Wellicht een idee voor een vervolgenquête/ onderzoek?