19 augustus 2014 -
In 2015 mogen travel managers zowel duurdere vliegtickets als hotelovernachtingen verwachten. Dit zegt GBTA Foundation in een onderzoek dat is gedaan in samenwerking met Carlson Wagonlit Travel (CWT) op Zakenreis.nl.
Een grotere vraag uit opkomende economieën, zoals China, India en Brazilië en verbeterde economische groei in gevestigde landen gecombineerd met een beperkte toename van het aanbod zal resulteren in een opwaartse druk op de tarieven van luchtvaartmaatschappijen, hotels en autoverhuurders. Wel kunnen externe factoren de prijzen nog drukken, zoals escalatie van de situatie in Oekraïne en hogere olieprijzen.
Vliegtickets
De toenemende vraag en langzame groei van capaciteit betekenen dat vliegtickets in 2015 2,2 procent duurder zullen worden, aldus GBTA Foundation en CWT. Wel zullen low-cost carriers in sommige regio’s de prijsstijgingen beperken. In Latijns-Amerika zal de prijsstijging 3,5 procent bedragen, terwijl de toename in Europa een stuk lager zal liggen. In Azië/Oceanië moeten netwerkmaatschappijen hun prijzen concurrerend houden door de groei van low-cost carriers. In Noord-Amerika worden de vliegtarieven bepaald door consolidatie in de luchtvaart en een afname in de capaciteit.
Hotels
In 2015 zullen hoteliers een betere onderhandelingspositie hebben dan in de voorgaande jaren. Dit komt door een toenemende vraag en interesse van investeerders. Dit kan leiden tot een grotere druk op de onderhandelde tarieven voor bedrijven. Mondiaal zullen de prijzen met 2,6 procent stijgen.
Wederom is het Latijns-Amerika waar de stijgingen van de contractprijzen het grootst zijn: 6,3 procent. In Noord-Amerika en Azië/Oceanië zullen de toenames rond het wereldwijde gemiddelde liggen. In de regio EMEA kunnen zakenreisinkopers rekenen op prijsstijgingen die minder dan 2,6 procent bedragen.
Grondtransport
In tegenstelling tot de luchtvaart en hotellerie is er in het grondtransport meer dan genoeg aanbod. Er is consolidatie gaande, maar de onderlinge concurrentie blijft sterk, zodat in 2015 de tarieven hetzelfde zullen blijven. Dit geldt voor alle regio’s behalve Latijns-Amerika, waar een prijsstijging wordt verwacht van 2,0 procent.
Meetings & Events
De belangrijkste zorg voor meetings & evenementen (M&E) blijft navolging van de bedrijfsregels. De verwachting is dat social media/apps meer gebruikt zullen worden. Verder worden er meer binnenlandse vergaderingen georganiseerd en boeken bedrijven korter van tevoren. Het populairst zullen hotels uit het middensegment zijn.