zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wat te doen als iemand u niet aanstaat?

19 augustus 2014 - In Nederland heeft ruim twintig procent in het afgelopen jaar een conflict gehad met een of meerdere collega’s (Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden). Hoe kunt u samenwerken met collega’s als hun karakter u niet aanstaat?

Het is maar goed ook, dat er af en toe een conflict is. In ieder geval zijn er dan zaken die uitgesproken worden, al gebeurt dat soms op een manier die als vervelend wordt ervaren. Stel u voor dat er geen conflicten zouden zijn. Ontwikkelingen gaan nu eenmaal met groeistuipen gepaard. Dat is niet altijd leuk, maar kan wel leiden tot nieuwe en goeie dingen.



Lastige conflicten 
Dat neemt niet weg dat er conflicten bestaan die lastig zijn en blijven. Zoals een medewerker die zich afvraagt of hij op deze werkplek wil blijven omdat zijn leidinggevende hem niet aanstaat. Of de medewerker die walgde van haar collega. "Diepgaande problemen met collega’s en/ of leidinggevenden gebeuren op alle lagen van een organisatie, in alle functies," aldus Gerrie Vogels van het Centrum voor OrganisatieOpstellingen.   De prangende vraag is: wat is er aan de hand? Ofwel: waar heeft u last van? Een hulpmiddel daarbij is de vraag of het ‘m zit in de persoon, de functie of de taak. Vogels legt uit:

Persoon
Persoon: iemand heeft een eigen manier van doen waar u allergisch voor bent. Dat kan van alles zijn: de manier waarop iemand loopt, lacht, spreekt of zwijgt. De grapjes die hij leuk vindt of de hobby’s die hij heeft. In feite zegt een irritatie op de persoon niets over de ander, maar alles over uzelf. Wat maakt dat u deze last ervaart?
Dit item vraagt een moment voor uzelf in de spiegel, zelfreflectie en een antwoord op de vraag: kan en wil ik met deze persoon werken?' Misschien moet u daarvoor iets in uzelf overwinnen. Zo nee, dan moet u de consequenties daarvan aanvaarden.

Functie
Functie: U vindt de ander capabel voor zijn functie of juist niet. Iemand gedraagt zich naar zijn verantwoordelijkheden of niet. U zou willen dat u de functie had of het is voor u totaal overbodig dat deze functie er is. Of sterker nog: het belemmert u in uw doen en laten. De manier waarop de persoon op de functie terecht is gekomen klopt niet, er worden spelletjes gespeeld en dat heeft zijn weerslag.Hier gaat het om beleidsvragen: wat is het beleid van de organisatie ten aanzien van werving en selectie. Hoe zorgen we ervoor dat de juiste persoon op de juiste plek komt en in hoeverre zijn er ontwikkel-mogelijkheden. 

Taak
Taak: Iemand heeft een taak en voert deze uit op een manier die klopt, of niet klopt. De medewerker die de kantjes er vanaf loopt, of (teveel) werk uit handen neemt van anderen. De leidinggevende die alles tot in detail controleert waardoor hij bewegingsruimte van de medewerkers minimaliseert en niet meer toe komt aan de eigen taken. De medewerker die niet handelt volgens de visie van de organisatie. De taak is te groot of te klein, met alle gevolgen van dien.  Sowieso is het hier zaak om de persoon aan te spreken op zijn gedrag. Als dat onvoldoende resultaat heeft, zijn de verdere mogelijkheden afhankelijk van uw eigen positie binnen de organisatie."0
 
Helderheid
Voordat u een samenwerkingsprobleem persoonlijk maakt, onderzoek eerst wat er precies aan de hand is, stelt Vogels voor. "Een manier om dat de doen, is door middel van een zogenaamde OrganisatieOpstelling. Door helderheid in de situatie, is het probleem dikwijls al grotendeels opgelost. En wanneer dat niet (helemaal) het geval is, is de situatie nu gemakkelijker geworden omdat u door het inzicht weet wat u te doen staat."
 
Meld u aan voor het gratis webinar ‘ontwikkelen: van moeizaam naar groeizaam’ op 10 september a.s. via www.centrumorganisatieopstellingen.com

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veel rechtsbijstand in arbeidsconflicten
 Tien tips bij het oplossen van conflicten
 Vijf tips om een slechte werksfeer aan te pakken
 Vijf tips om conflicten ten goede te keren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10