Vijf redenen om flexibele arbeidsvoorwaarden in te voeren
19 augustus 2014 -
Het personeel van organisaties wordt steeds diverser. Medewerkers willen bovendien zelf aan het roer staan van hun loopbaan. Keuzevrijheid in arbeidsvoorwaarden wordt daarom steeds belangrijker.
Dat stelt Joke van der Velpen, specialist in flexibele arbeidsvoorwaarden bij Raet. "Waar de ene werknemer extra geld voor zijn pensioen opzij wil leggen, is een opleiding voor de ander belangrijker. Steeds meer cao’s en individuele werkgevers bieden medewerkers een individueel keuzebudget, zodat zij zelf keuzes kunnen maken. Medewerkers beschikken naast hun salaris over een vrij besteedbaar budget dat zij kunnen inzetten voor verschillende doelen: bijvoorbeeld extra verlof, scholing of uitbetaling in geld. U kunt flexibele arbeidsvoorwaarden ook op een andere manier invullen, maar de essentie is hetzelfde: meer keuzevrijheid voor uw medewerkers."
Onderzoek van werkgeversorganisatie AWVN wijst uit dat Nederland ten opzichte van andere landen voorop loopt in het aanbieden van flexibele arbeidsvoorwaarden. Toch zijn er ook nog veel organisaties die op dit moment meer traditionele arbeidsvoorwaarden hanteren. Waarom loont het om over te stappen op flexibele arbeidsvoorwaarden? Van der Velpen noemt vijf redenen.
1. Aantrekkelijk werkgeverschap
Medewerkers willen meer regie over hun eigen loopbaan, arbeidsvoorwaarden en werktijden. Een alleenstaande werknemer heeft misschien helemaal geen zin om rond kerst vrij te zijn, en ruilt zijn resterende verlofdagen liever in voor een bedrijfsfitnessregeling. Een drukbezette ouder die meer tijd met het gezin wil doorbrengen, kiest liever voor een extra verlofdag. Een werkgever die zulke keuzevrijheid biedt, maakt zich aantrekkelijk op de arbeidsmarkt en is beter in staat om talent aan zich te binden.
2. Verlofstuwmeer verlagen
Sommige medewerkers sparen overtollige verlofdagen voortdurend op en bouwen zo een ‘verlofstuwmeer’ op. Dat is een last die u meedraagt op de balans en die bovendien bij elke loonsverhoging groter wordt, waardoor u meer geld moet reserveren. Als u flexibele arbeidsvoorwaarden invoert, kunt u medewerkers meer keuzevrijheid geven in wat zij met hun verlofdagen doen; opnemen, of een deel uitruilen tegen andere arbeidsvoorwaarden. U voorkomt op die manier dat medewerkers verlofdagen opsparen waar zij geen gebruik van maken.
3. Fiscale voordelen
Het invoeren van flexibele arbeidsvoorwaarden levert ook andere financiële voordelen op. Flexibele arbeidsvoorwaarden hebben bijna altijd als doel om belast loon om te zetten naar onbelast loon. Dat levert een win-win-situatie op voor werkgever en werknemer. De werknemer betaalt minder loonbelasting en de werkgever betaalt minder zorgverzekeringspremies en sociale premies.
4. Tijdsbesparing voor HR
Bent u bezorgd dat de invoeren van flexibele arbeidsvoorwaarden een te grote werklast creëert voor uw toch al drukbezette HR-adviseurs? De ervaring leert dat flexibele arbeidsvoorwaarden juist tijd besparen, mits zij ondersteund worden door self-service e-HRM. De regie ligt dan bij de medewerker. Bij traditionele arbeidsvoorwaarden zijn HR-adviseurs vaak ongemerkt veel tijd kwijt met het beantwoorden van vragen van medewerkers. Flexibele arbeidsvoorwaarden leggen de regie bij de medewerker en nemen HR werk uit handen.
5. Harmonisering in arbeidsvoorwaarden bij fusies en overnames
Fusies en overnames zijn aan de orde van de dag in veel sectoren. Dat maakt het arbeidsvoorwaardensysteem vaak tot een ingewikkelde aangelegenheid. Als een medewerker aanspraak wil maken op bepaalde arbeidsvoorwaarden, brengt dat veel uitzoekwerk met zich mee: hoe lang is deze medewerker al in dienst? Is een overgangsregeling van toepassing of niet? Het invoeren van een individueel keuzebudget voor alle medewerkers zorgt voor harmonisering in de arbeidsvoorwaarden. De hoogte van het budget kan natuurlijk variëren, maar de medewerker bepaalt zelf hoe hij daar gebruik van maakt.
Invoeren van flexibele arbeidsvoorwaarden
Het invoeren van flexibele arbeidsvoorwaarden vraagt om het maken van keuzes en een goede interne communicatie. Waar moet u rekening mee houden? Lees er meer over in de checklist ‘Flexibele arbeidsvoorwaarden in 6 stappen’.
Handige checklist. Deze zal zeker van pas kunnen komen wanneer bedrijven flexibele arbeidsvoorwaarden willen gaan invoeren. Ik denk dat het voorwerknemers zeker een toegevoegde waarde is al ze (in bepaalde mate) zelf de arbeidsvoorwaarden kunnen bepalen.