Zes redenen waarom online samenwerken bijdraagt aan een betere service aan klanten
18 augustus 2014 -
Na zeven magere jaren volgen als het goed is nu weer zeven vette jaren. "Pin mij niet vast op het exacte aantal jaren en ook niet aan het exacte vetgehalte, maar dat we weer langzaam uit een economische malaise kruipen is duidelijk."
Dat stelt Serge Leclercq, commercieel directeur van Hyarchis. De magere jaren hebben een behoorlijke weerslag gehad op de financiële instellingen. Voornamelijk het vertrouwen van consumenten in financiële instellingen is er de laatste jaren niet op vooruit gegaan. "We kunnen de kranten of tijdschriften niet openslaan of we zien dat banken er alles aan moeten, of gaan doen om dit vertrouwen weer in ere te herstellen. De zogenaamde customer experience in de financiële wereld moet optimaal zijn, om niet alleen dat vertrouwen weer terug te winnen, maar ook om nieuwe klanten aan te trekken én te behouden. Online samenwerken met klanten kan hier een nuttige bijdrage aan leveren." Hieronder volgen zes redenen waarom ook u online zou moeten samenwerken met uw klanten:
1. U betrekt de klant direct bij het proces
Door klanten het idee te geven dat ze betrokken worden bij het proces, geeft u ze het vertrouwen dat er ook echt wat met bijvoorbeeld een aanvraag gebeurt. Ze voelen zich geen ‘nummertje’ meer.
2. U creëert transparantie
Als klanten in kunnen zien hoe bijvoorbeeld het proces van hun hypotheekaanvraag vordert, wordt dit ervaren als prettig. Het neemt een hoop onrust weg bij klanten. Zonder moeite kunnen zij in één klap zien wat de status is en wat zij kunnen doen om het proces te bespoedigen.
3. U behoudt snelheid
Door online samenwerken is tijd- en plaatsonafhankelijk werken makkelijker dan ooit tevoren. Hierdoor kunt u uw klanten sneller bedienen, wanneer en waar u maar wilt.
4. U bespaart kosten
Met klanten online samenwerken bespaart u op zaken als portokosten, papier en vooral contacturen. Deze besparingen kunt u uiteindelijk terug berekenen naar de kosten die de klant voor uw diensten betaalt.
5. U reduceert het aantal fouten
Online samenwerken met klanten is minder foutgevoelig. Er zijn diverse tools die ervoor zorgen dat fouten snel worden gesignaleerd en gecorrigeerd. Ook is de kans op het kwijt raken van belangrijke informatie nihil.
6. U optimaliseert de documentenstromen
Door documenten op te slaan op één centrale plek hoeft u niet meer te naar de juiste informatie. Daarnaast kunnen documenten bijvoorbeeld door de klant met een smartphone of tablet worden gefotografeerd en geüpload.
Topprioriteit
Kortom, er zijn geen redenen meer om online samenwerken niet bovenaan de agenda te zetten. Online samenwerken met klanten wordt de komende tijd topprioriteit. Zeker in de financiële sector, maar gezien alle voordelen, zeer waarschijnlijk ook in andere sectoren. Nieuwsgierig naar hoe u online samenwerken invoert? Hyarchis heeft een onderzoeksrapport gepubliceerd over online samenwerken binnen de financiële branche. U vindt alle onderzoeksgegevens, tips en adviezen hier.