14 augustus 2014 -
Op zoek naar een nieuwe baan en druk aan het solliciteren? Zorg voor een Facebook account dat op orde is, net als de andere accounts op de verschillende sociale media. Werkgevers ‘googlen’ hun kandidaten en proberen op die manier meer informatie in te winnen.
Het is bijna een standaard procedure, het ‘googlen’ van potentiële werknemers. U kunt dit zien als een bedreiging of controle, maar het Facebook account kan ook worden aangepast en daarmee in uw voordeel werken. Er kan een goed beeld worden neergezet door bepaalde content juist wel of niet te plaatsen op Facebook.
Opleidingen en werkervaring
Van het Facebook account kan als het ware een cv worden gemaakt, zodat de werkgever precies ziet wat de sollicitant in het verleden heeft gedaan. Op de pagina kunnen opleidingen en werkervaringen worden vermeld, waardoor duidelijk wordt welke ervaringen de sollicitant heeft. Hierbij is het raadzaam om de opleidingen en werkervaring te vermelden die relevant zijn voor de betreffende functie en te streven naar een zo aaneengesloten mogelijk beeld, zonder ‘gaten’ in het cv.
Foto’s en statusupdates
Daarnaast kan het Facebook account worden aangepast door goed te kijken naar de foto’s en statusupdates die publiekelijk worden gedeeld. Facebook gebruikers kunnen kiezen om uitsluitend foto’s en updates met ‘vrienden’ te delen. Maar ook binnen de eigen vriendenlijst kunnen recruiters actief zijn. Hierdoor kan informatie alsnog uitlekken. Liever volledig op safe spelen? Plaats dan alleen foto’s en statusupdates die juist aangeven dat u op een serieuze manier in het leven staat. Bovendien kan informatie bewust publiekelijk worden gedeeld, zodat er een goed beeld van de sollicitant ontstaat.
Berichten van vrienden
Maak gebruik van de Tijdlijncontrole, waarmee controle wordt gehouden over wat er op de eigen tijdlijn verschijnt. Foto’s die door anderen worden geplaatst en liever niet worden gedeeld, kunnen eenvoudig verborgen worden op de tijdlijn. Op deze manier kan Facebook dusdanig worden aangepast dat er een goede indruk bij de potentiële werkgever ontstaat.