12 augustus 2014 -
Hoeveel is er inmiddels geschreven over het thuiswerken? En hoeveel zal er nog uit de pen komen? Adriaan Johan Kruis klom in ieder geval in de pen over het onderwerp en schreef er dit artikel over.
Kruis: "Het is waarschijnlijk een eindeloos debat. Als Jobbird geloofd kan worden dan werken er al 930.000 mensen thuis en 56 procent van de werknemers zouden graag thuis willen werken maar mogen dit niet van hun baas. Yahoo daarentegen, vindt thuiswerken sinds vorig jaar niets meer: snelheid, kwaliteit, samenwerking en communicatie komen op de traditionele werkvloer beter tot uiting.’Andere bronnen vermelden dat er overuren gerekend worden als de werkgever in de avonduren verlangt dat je een mailtje beantwoordt. In Duitsland hebben ze daarom al het ‘recht op onbereikbaarheid’ uitgevonden. BMW past dit al toe: werknemers hoeven geen mailtje te beantwoorden in hun vrije tijd, doen ze dat toch dan krijgen ze het als overwerk betaald.
Natuurlijk zijn de voordelen bekend maar diezelfde voordelen kunnen, afhankelijk van de aard van de persoon, in nadelen omgezet worden."
Trein
Kruis: "Ieder mens is gelukkig anders en ook gelukkig op een andere manier. Er zijn mensen die ervan genieten lekker in de trein te zitten, een boek te lezen, ontspannen naar muziek te luisteren, de ogen even dicht te doen, even die paar minuten voor zichzelf te genieten, hun gedachten de vrije loop telaten of lekker te werken met hun laptop. Daarentegen zien andere mensen de treinreis uitsluitend als middel om van de ene plek naar de andere plek te komen, hetgeen het liefst zo snel mogelijk moet gebeuren. Dit geldt ook voor de files op weg naar kantoor: de één doet het fluitend, de ander vloekend.
Oplossing?
Daarom is het zo moeilijk te zeggen of thuiswerken de globale oplossing is voor het combineren van privéleven en werk, vindt Kruis. "Daarom is het ook zo moeilijk te zeggen of het de productiviteit verhoogt of juist verlaagt. Sommige werknemers hebben gewoon de behoefte om collega’s iedere dag te ontmoeten en zijn graag even weg uit de huiselijke sleur, terwijl andere werknemers het haten om weer naar kantoor te moeten en liever in pyjama achter de computer plaatsnemen. Voor deze mensen vormt juist het kantoor de sleur."
Relatie met de werkgever
Kruis: "Of u nu thuis werkt, in een gehuurde kantoorruimte, in een koffiebarretje, een bibliotheek of op een traditioneel kantoor, de productiviteit zal hoog zijn als u zich er thuis voelt. Doorslaggevend is tevens de relatie die u met uw werkgever heeft. Als deze weet dat u om persoonlijke redenen liever niet op kantoor werkt moet hij hierop inspelen en u alternatieve oplossingen voorleggen om een hogere productiviteit te bereiken. Maar een goede ondernemer zal ook weten welke werknemers beter produceren direct bij hem op de werkvloer omdat ze gewoon niet geschikt zijn om buiten het kantoor te werken. Dit kan vanwege een gebrek aan zelfdiscipline zijn of omdat ze juist de directe aanwezigheid van collega’s nodig hebben om zich goed te voelen en beter te kunnen produceren. Het blijft dus duidelijk een vertrouwenskwestie.
Het is daarom geen zwart-wit situatie. Alle werknemers kunnen niet op dezelfde manier behandeld worden. Een bedrijf is als een grote familie. Niet alle kinderen zijn hetzelfde en het is aan de ouders om het beste uit ieder kind te halen. Ditzelfde geldt voor de werkgevers: hoeveel procent van de werknemers op kantoor en hoeveel thuiswerkers, het is niet zo belangrijk als de productiviteit maar gegarandeerd is!"