Oppassen met cruisecontrol tijdens Trajectcontrole
11 augustus 2014 -
De combinatie van de A2 Trajectcontrole met het gebruik van cruisecontrol levert dikwijls gevaarlijke situaties op.
Dit blijkt uit een rondgang van VAVDZ bij berijders die vaak op de A2 van Utrecht naar Amsterdam rijden.
Gevaarlijke situaties
In de praktijk rijdt iedereen op de A2 op de eerste drie banen van de vijf. Daar stellen veel berijders de cruisecontrol in, vaak tussen de 100 en 105. Doordat iedereen op een 'kluitje' rijdt met minimale snelheidsverschillen ontstaan er regelmatig gevaarlijke situaties. VAVDZ krijgt van berijders met regelmaat meldingen hierover en heeft daarom een rondgang gemaakt bij berijders die vaak dit traject rijden. Alle berijders beamen dat zij al hachelijke situaties meegemaakt hebben.
Vastrijden
Omdat iedereen dicht op elkaar rijdt, is inhalen aan de linkerkant vaak geen optie en rijden automobilisten zich ‘vast’. Berijders willen liever de cruisecontrol niet onderbreken en rijden daarom zo lang mogelijk door, zij rijden daardoor vaak te dicht op de voorganger.
Verbod op cruisecontrol
Dat cruisecontrol een gevaar op kan leveren in drukke situaties is al eerder erkend in onze buurlanden. Zo is in België het gebruik van cruisecontrol op sommige plaatsen, bijvoorbeeld de ring rond Antwerpen, verboden. Er is zelfs een speciaal bord voor gemaakt.
Een verbod gaat VAVDZ te ver. Martin Huisman, voorzitter VAVDZ, zegt hierover: "De Amerikaanse manier waarbij men ook rechts mag inhalen zolang men maar op zijn eigen baan blijft rijden zou al een oplossing zijn. Maar eigenlijk is de oplossing heel simpel. Bij het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 worden alle vijf de banen gebruikt en is het probleem gelijk opgelost."
Voorzichtig
Al met al redenen genoeg voor VAVDZ om berijders te waarschuwen. VAVDZ roept berijders in een nieuwsbrief op om voorzichtig te zijn met het gebruik van cruisecontrol op drukke weggedeelten en met name op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Daarnaast heeft VAVDZ over dit onderwerp een brief gestuurd naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Oplossing:
Platooning, waarbij een groep auto's het tempo van 1 auto toegewezen krijgen. Vergt wel systeemaanpassingen omdat auto -auto communicatie nodig is
Oplossing:
Distance control. Leverbaar als optie op bijvoorbeeld de VW Passat, waarbij de eigen auto ingesteld kan worden om de volgende auto te volgen in snelheid.
Oplossing:
Gas loslaten tot je wel kan inhalen, goed anticiperen, je moet heus niet de maximum snelheid rijden. Heb afgelopen weekend paar duizend km door Duitsland en Polen getuft en het werkt perfect.
Vermoeden:
Cruise control niet gebruiken als slecht excuus voor onbewust, niet allert autorijden. Dus ook geen stukken dicteren, (hands free telefoneren, bladen lezen, scheren, male-uppen etc, gewoon bewust onderweg zijn en vooruit kijken en denken.