zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Oppassen met cruisecontrol tijdens Trajectcontrole

11 augustus 2014 - De combinatie van de A2 Trajectcontrole met het gebruik van cruisecontrol levert dikwijls gevaarlijke situaties op.

Dit blijkt uit een rondgang van VAVDZ bij berijders die vaak op de A2 van Utrecht naar Amsterdam rijden.


 
Gevaarlijke situaties
In de praktijk rijdt iedereen op de A2 op de eerste drie banen van de vijf. Daar stellen veel berijders de cruisecontrol in, vaak tussen de 100 en 105. Doordat iedereen op een 'kluitje' rijdt met minimale snelheidsverschillen ontstaan er regelmatig gevaarlijke situaties. VAVDZ krijgt van berijders met regelmaat meldingen hierover en heeft daarom een rondgang gemaakt bij berijders die vaak dit traject rijden. Alle berijders beamen dat zij al hachelijke situaties meegemaakt hebben.

Vastrijden 
Omdat iedereen dicht op elkaar rijdt, is inhalen aan de linkerkant vaak geen optie en rijden automobilisten zich ‘vast’. Berijders willen liever de cruisecontrol niet onderbreken en rijden daarom zo lang mogelijk door, zij rijden daardoor vaak te dicht op de voorganger.
 
Verbod op cruisecontrol
Dat cruisecontrol een gevaar op kan leveren in drukke situaties is al eerder erkend in onze buurlanden. Zo is in België het gebruik van cruisecontrol op sommige plaatsen, bijvoorbeeld de ring rond Antwerpen, verboden. Er is zelfs een speciaal bord voor gemaakt.
Een verbod gaat VAVDZ te ver. Martin Huisman, voorzitter VAVDZ, zegt hierover: "De Amerikaanse manier waarbij men ook rechts mag inhalen zolang men maar op zijn eigen baan blijft rijden zou al een oplossing zijn. Maar eigenlijk is de oplossing heel simpel. Bij het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 worden alle vijf de banen gebruikt en is het probleem gelijk opgelost."

Voorzichtig 
Al met al redenen genoeg voor VAVDZ om berijders te waarschuwen. VAVDZ roept berijders in een nieuwsbrief op om voorzichtig te zijn met het gebruik van cruisecontrol op drukke weggedeelten en met name op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Daarnaast heeft VAVDZ over dit onderwerp een brief gestuurd naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Top tien flitslocaties en trajectcontroles 2013
 'Geen Trajectcontrole op de A2'
 Extra asfalt is geen oplossing voor fileproblematiek
 Automobilist wil 130 km per uur op snelweg
 
 
reacties
 
Sicco Jan Bier  |   | 
11-08-2014
 | 
21:48 uur
Oplossing? Zelfde probleem met hogere snelheid!

Oplossing:
Platooning, waarbij een groep auto's het tempo van 1 auto toegewezen krijgen. Vergt wel systeemaanpassingen omdat auto -auto communicatie nodig is

Oplossing:
Distance control. Leverbaar als optie op bijvoorbeeld de VW Passat, waarbij de eigen auto ingesteld kan worden om de volgende auto te volgen in snelheid.

Oplossing:
Gas loslaten tot je wel kan inhalen, goed anticiperen, je moet heus niet de maximum snelheid rijden. Heb afgelopen weekend paar duizend km door Duitsland en Polen getuft en het werkt perfect.

Vermoeden:
Cruise control niet gebruiken als slecht excuus voor onbewust, niet allert autorijden. Dus ook geen stukken dicteren, (hands free telefoneren, bladen lezen, scheren, male-uppen etc, gewoon bewust onderweg zijn en vooruit kijken en denken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10