zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders verzilveren spaarpunten nauwelijks

8 augustus 2014 - Onderzoek van InVotes in opdracht van  Shopkorting wijst uit dat Nederlanders veel sparen via spaarprogramma’s, maar de punten bijna niet verzilveren.

De meeste mensen verzilveren hun gespaarde punten slechts eens per jaar (36 procent) of minder vaak dan eens in de twee jaar (33 procent). Als het om geld zou gaan in plaats van spaarpunten, zou 71 procent van de respondenten eerder geneigd zijn het opgebouwde spaartegoed wel te gebruiken.



Cadeau
Slechts twee procent van de respondenten geeft aan de gespaarde punten regelmatig te verzilveren, namelijk eens per maand. Het verzilveren gebeurt vooral wanneer er een cadeautje voor iemand gekocht moet worden (31 procent) of ‘als men er aan denkt’ (achttien procent). Bijna niemand gebruikt het tegoed als hij bijvoorbeeld aan het eind van de maand krap bij kas zit (zes procent). Bovendien weet 82 procent van de respondenten niet eens hoeveel euro hij aan punten heeft uitstaan.

Inwisselen voor geld
InVotes vroeg in opdracht van Shopkorting ook of men eerder geneigd zou zijn het spaartegoed te verzilveren als het om geld zou gaan. 71 procent van de respondenten gaf aan dat ze dan inderdaad eerder geneigd zijn het bedrag te gebruiken. De meest genoemde argumenten hiervoor zijn omdat contant geld makkelijker te gebruiken is (negentien procent) en overzichtelijker/duidelijker is (twintig procent). Dit vinden vooral mannen (25 procent) ter overstaande van zestien procent van de vrouwen.
Ared Yelkenci, algemeen directeur van Shopkorting verklaart deze opvallende uitkomst: "Met punten spaart u vaak voor cadeaus die in veel gevallen niet interessant zijn, zoals handdoeken en blenders. Mensen zien bij geld meteen wat de daadwerkelijke waarde is en bovendien kan men het overal uitgeven. Als men een geld bedrag heeft gespaard over bijvoorbeeld een jaar, dan is het vaak een flink bedrag dat men bijvoorbeeld kan gebruiken voor een grote aankoop of voor de vakantie."
Een spaarsysteem dat hierop inspeelt is cashback shoppen. Bij een cashback-platform kunnen leden middels cashback een extra korting in de vorm van een geldbedrag krijgen bovenop de online korting van hun internetaankoop bij een aangesloten webshop.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 82 procent gebruikers van spaarprogramma’s kent waarde gespaarde punten niet
 Nederland spaart massaal via spaarsystemen
 Managers gebruiken zakelijke bonuspunten voor zichzelf
 Korting of zegeltjes?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10