zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online gamen en digitaal televisie kijken populair bij Nederlander

6 augustus 2014 - Nederlanders maken vooral gebruik van online diensten om in hun mediabehoefte te voorzien. Zo kijken bijna vier op de vijf Nederlanders digitale televisie en speelt ruim driekwart van de gamers vooral games online.

Alleen het luisteren naar radio wordt door meer dan de helft van de Nederlanders nog ‘traditioneel’ via de ether gedaan. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Reggefiber onder duizend Nederlanders. Vooral Nederlanders ouder dan 35 jaar luisteren muziek op de radio via de ether. Onder jongeren is het percentage dat muziek via streamingdiensten zoals Spotify of Deezer luistert aanzienlijk hoger: twintig procent van de respondenten jonger dan 25 jaar luistert meestal op deze manier naar muziek.



Een tiende van Nederland kijkt nog analoog
Digitale televisie heeft zijn plek veroverd in de Nederlandse huiskamer: 78 procent van de respondenten kijkt digitale televisie. Netflix en andere streaming-diensten zijn nog geen gemeengoed als belangrijkste manier om televisie te kijken: in de leeftijdscategorie 25 tot 45 jaar is dit bijvoorbeeld onder drie procent populair. Televisie kijken via een analoge verbinding heeft de voorkeur onder twaalf procent van de Nederlanders, vooral bij respondenten ouder dan 45 jaar is dit de eerste keus.

Vrouwen gamen meer dan mannen
Meer dan de helft van de Nederlanders speelt wel eens een computergame. Online gamen wordt voornamelijk op een tablet gedaan, gevolgd door de pc. Het spelen van games op de smartphone staat op de derde plek. Opvallend is dat Nederlandse vrouwen vaker gamen dan mannen: 62 procent ten opzichte van 54 procent van de mannen. Vooral het spelen van games op een tablet of smartphone is populairder onder vrouwen.
Ewoud Overduin, Manager Sales en Marketing bij Reggefiber: "Nederlanders zijn steeds vaker voor hun mediagebruik afhankelijk van een online verbinding. Zo wordt er in veel huishoudens niet alleen digitale televisie gekeken, maar ook online gegamed. Daarnaast luisteren consumenten ook via internetradio naar muziek, vooral onder jongeren is dit populair. Het is dus belangrijk om over voldoende bandbreedte te beschikken om dit allemaal soepel te laten verlopen. Ook omdat men daarnaast gewoon wil kunnen blijven surfen, zonder dat de internetverbinding hapert."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Online media minst betrouwbare internetbron bij het nemen van beslissingen
 Online bereik nagenoeg gelijk ondanks dalende budgetten
 Licht herstel Nederlandse entertainment- en mediasector
 Gamedesign helpt managers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10