Vijf tekenen die erop wijzen dat u aan een IAM-oplossing toe bent
1 augustus 2014 -
Het implementeren van een Identity en Access Management (IAM)-oplossing boezemt een hoop bedrijven en hun CEO’s angst in, omdat ze vaak niet verder kijken dan het prijskaartje.
Hoewel er inderdaad kosten zijn verbonden aan een IAM-oplossing, zijn deze lang niet zo hoog als vaak wordt aangenomen. Een dergelijke oplossing kan organisaties zelfs al op korte termijn geld besparen. Ieder bedrijf kent wel problemen op het gebied met wachtwoorden en het beheer van gebruikersaccounts, maar als deze de productiviteit van het personeel in de weg zitten en onnodig veel tijd en geld kosten, is er sprake van een écht probleem. In dergelijke gevallen kan IAM uitkomst bieden. Dat stelt Arnout van der Vorst, Identity Management Architect bij Tools4ever. Maar hoe weet u nu precies of uw organisatie dit punt heeft bereikt en een IAM-oplossing nodig heeft? Van der Vorst geeft vijf manieren om vast te stellen of u IAM nodig hebt.
1. De helpdesk wordt overspoeld met calls
Of het nu gaat om problemen met vergeten wachtwoorden of toegangsproblemen, als uw helpdesk dagelijks voortdurend wordt belast met dit soort verzoeken kan dit een nadelige uitwerking hebben op de productiviteit van eindgebruikers. Contact opnemen met de helpdesk, een verzoek indienen en problemen met wachtwoorden en gebruikersaccounts oplossen is een tijdrovend proces en wekt grote frustratie op bij eindgebruikers.
2. Er is een fulltime medewerker nodig voor het accountbeheer
Veel organisaties zien zich gedwongen om een fulltime medewerker in te huren voor het inrichten en wijzigen van gebruikersaccounts. Als dit binnen uw organisatie ook het geval is, dan wordt het accountbeheer handmatig afgehandeld. Dit is een uiterst tijdrovend en foutgevoelig proces. Bovendien kost het veel geld om een fulltime medewerker aan te nemen die zich de hele dag met accountbeheer bezighoudt.
3. Nieuwe werknemers kunnen niet op hun eerste werkdag over alle benodigde gebruikersaccounts beschikken
Als nieuwe werknemers op hun eerste werkdag niet direct aan de slag kunnen omdat ze geen toegang hebben tot alle benodigde systemen, dan is er duidelijk sprake van een inefficiënt account beheer proces. Bij sommige organisaties kan het dagen duren voordat nieuwe medewerkers over alle vereiste toegang beschikken. Daarmee gaat enorm veel productiviteit, tijd en geld verloren.
4. Gebruikersaccounts blijven actief nadat werknemers de organisatie hebben verlaten
Als medewerkers de organisatie verlaten wordt vaak vergeten om hun gebruikersaccounts te deactiveren, waardoor hun accounts actief blijven binnen het bedrijfsnetwerk. Het is makkelijk om dit soort zaken over het hoofd te zien, maar het levert de nodige beveiligingsrisico’s op. Zodra een medewerker de organisatie verlaat, zouden diens toegangsrechten automatisch moeten worden ingetrokken, zodat de desbetreffende persoon niet langer toegang kan krijgen tot kritische bestanden en bedrijfsinformatie binnen het netwerk.
5. Bedrijfssystemen en -applicaties maken gebruik van verschillende gegevens voor dezelfde gebruiker
Als verschillende systemen en applicaties binnen uw organisatie gebruikmaken van uiteenlopende gegevens voor dezelfde gebruiker, kan het een hele opgave zijn, en in sommige gevallen zelfs onmogelijk, om alle gebruikersinformatie gelijk te trekken. Elk systeem moet uitgaan van de juiste en meest actuele werknemersgegevens. Als een medewerker bijvoorbeeld als gevolg van een huwelijk van naam verandert, kan het lastig zijn om de nieuwe informatie overal door te voeren. Relevante systemen kunnen over het hoofd worden gezien.
Conclusie
Heeft uw organisatie te kampen met één of meer van dit soort problemen? In dat geval is het tijd om een beroep te doen op de voordelen van Identity en Access Management. Een IAM-oplossing biedt uw organisatie de mogelijkheid om het beheer van gebruikersaccounts te automatiseren. Beheerders kunnen daarmee op eenvoudige wijze accounts inrichten, wijzigen en bijwerken met nieuwe informatie. De gebruikersaccounts van werknemers die uit dienst treden worden automatisch gedeactiveerd. Hoewel sommige organisaties terugschrikken voor het implementeren van een IAM-oplossing is dit in de praktijk een stuk eenvoudiger dan het dag in, dag uit oplossen van de hierboven beschreven problemen.