zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen kenmerken van werknemers die makkelijk promotie maken

31 juli 2014 - Hoe kom ik hogerop,’ is een vraag die miljoenen werknemers zichzelf dagelijks stellen. Dharmesh Shah, mede-oprichtervan HubSpot, stelt: de houding van een werknemer geeft informatie over zijn toekomstige gedrag, handelingen, successen en verwezenlijkingen en daarom is er niets belangrijker voor uw promotiekansen dan uw houding.

Op Express.be staan de negen kenmerken die volgens Shah getuigen van de goede werkmentaliteit:



1. Bescheidenheid
Arrogante mensen stellen nooit vragen en denken dat ze alles weten. Bescheiden werknemers delen, vragen om hulp en nemen spontaan extra werk op zich. Ze leren bovendien elke dag bij en plaatsen het belang van de groep boven hun ego.

2. Behulpzaamheid
Alleen bereikt u weinig, maar als deel van een team is niets te veel. Goede leiders stimuleren een cultuur van onbaatzuchtigheid en teamspirit en in zo’n cultuur van altruïsme floreren de beste werknemers.

3. Optimisme
Optimisten voegen energie toe aan situaties, meetings en werkplekken, pessimisten zuigen die energie weg. Positieve mensen nemen ook meer initiatief en durven (rationele) risico’s te nemen. Het mooiste is dat optimisme besmettelijk werkt.

4. Gericht op uitvoering (niet alleen op planning)
Plannen is belangrijk, maar een plan dat nooit wordt uitgevoerd, is waardeloos. De beste werknemers ontwikkelen een idee, stippelen een basisplan uit, voeren dat uit en blijven het daarna consistent bijwerken en verbeteren.

5. Langetermijnperspectief
Leiderschap is nooit kortstondig. Anderen zullen u in moeilijke tijden niet volgen of blijven steunen als u nooit hebt bewezen dat u hun respect en vertrouwen verdient. Op de lange termijn denken is dan ook een teken van toekomstig leiderschap.

6. Initiatief
De beste werknemers zijn natuurlijke vrijwilligers die spontaan extra werk doen en verantwoordelijkheid op zich nemen. Zelf het initiatief nemen in plaats van te wachten op een specifieke opdracht geeft aan dat u leiderschapskwaliteiten bezit.

7. Zelfkennis
Iemand die bewust is van zijn eigen kwaliteiten is meestal ook bewust van die van anderen – én in staat om zich in anderen in te leven. Zelfkennis, zelfrelativering en empathie gaan hand in hand en elk bedrijf heeft leiders nodig met deze kenmerken.

8. Flexibiliteit
In groeiende bedrijven verandert alles zeer snel. Dat maakt sommige mensen ongemakkelijk, maar anderen net enthousiast. De meest capabele werknemers houden van veranderende omstandigheden en zetten nieuwe situaties steevast naar hun hand.

9. Kennis delen
Topmensen delen hun kennis, hun inzichten en hun wijsheid met anderen en houden ervan om teamleden dingen bij te leren (hoewel ze hopen ook zelf iets te kunnen opsteken!). Werknemers die dit doen, zijn perfecte kandidaten voor een leidinggevende rol.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Promotie maken in China meest lucratief
 Parttimer komt niet vooruit
 Vijf tips om promotie te maken voor thuiswerkers
 In drie stappen naar een promotie
 
 
reacties
 
Home.nl  |   | 
4-08-2014
 | 
12:23 uur
Leuk artikel

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10