Negen kenmerken van werknemers die makkelijk promotie maken
31 juli 2014 -
Hoe kom ik hogerop,’ is een vraag die miljoenen werknemers zichzelf dagelijks stellen. Dharmesh Shah, mede-oprichtervan HubSpot, stelt: de houding van een werknemer geeft informatie over zijn toekomstige gedrag, handelingen, successen en verwezenlijkingen en daarom is er niets belangrijker voor uw promotiekansen dan uw houding.
Op Express.be staan de negen kenmerken die volgens Shah getuigen van de goede werkmentaliteit:
1. Bescheidenheid
Arrogante mensen stellen nooit vragen en denken dat ze alles weten. Bescheiden werknemers delen, vragen om hulp en nemen spontaan extra werk op zich. Ze leren bovendien elke dag bij en plaatsen het belang van de groep boven hun ego.
2. Behulpzaamheid
Alleen bereikt u weinig, maar als deel van een team is niets te veel. Goede leiders stimuleren een cultuur van onbaatzuchtigheid en teamspirit en in zo’n cultuur van altruïsme floreren de beste werknemers.
3. Optimisme
Optimisten voegen energie toe aan situaties, meetings en werkplekken, pessimisten zuigen die energie weg. Positieve mensen nemen ook meer initiatief en durven (rationele) risico’s te nemen. Het mooiste is dat optimisme besmettelijk werkt.
4. Gericht op uitvoering (niet alleen op planning)
Plannen is belangrijk, maar een plan dat nooit wordt uitgevoerd, is waardeloos. De beste werknemers ontwikkelen een idee, stippelen een basisplan uit, voeren dat uit en blijven het daarna consistent bijwerken en verbeteren.
5. Langetermijnperspectief
Leiderschap is nooit kortstondig. Anderen zullen u in moeilijke tijden niet volgen of blijven steunen als u nooit hebt bewezen dat u hun respect en vertrouwen verdient. Op de lange termijn denken is dan ook een teken van toekomstig leiderschap.
6. Initiatief
De beste werknemers zijn natuurlijke vrijwilligers die spontaan extra werk doen en verantwoordelijkheid op zich nemen. Zelf het initiatief nemen in plaats van te wachten op een specifieke opdracht geeft aan dat u leiderschapskwaliteiten bezit.
7. Zelfkennis
Iemand die bewust is van zijn eigen kwaliteiten is meestal ook bewust van die van anderen – én in staat om zich in anderen in te leven. Zelfkennis, zelfrelativering en empathie gaan hand in hand en elk bedrijf heeft leiders nodig met deze kenmerken.
8. Flexibiliteit
In groeiende bedrijven verandert alles zeer snel. Dat maakt sommige mensen ongemakkelijk, maar anderen net enthousiast. De meest capabele werknemers houden van veranderende omstandigheden en zetten nieuwe situaties steevast naar hun hand.
9. Kennis delen
Topmensen delen hun kennis, hun inzichten en hun wijsheid met anderen en houden ervan om teamleden dingen bij te leren (hoewel ze hopen ook zelf iets te kunnen opsteken!). Werknemers die dit doen, zijn perfecte kandidaten voor een leidinggevende rol.
Bron:Express.be