zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Advieskosten tijdens looptijd hypotheek moeten duidelijker

30 juli 2014 - Vereniging Eigen Huis roept de AFM op om financiële dienstverleners te verplichten duidelijk aan te geven welke diensten zij tijdens de looptijd van een hypotheek leveren en tegen welke prijs.

De meeste hypotheekadviseurs zijn terughoudend en onduidelijk over hun advieskosten bij veelvoorkomende wijzigingen tijdens de looptijd van een hypotheek. Zij geven geen inzicht in welke diensten kosteloos worden aangeboden en voor welke diensten moet worden betaald en wat dat dan kost, zo blijkt uit recent mysteryshopper-onderzoek door Vereniging Eigen Huis. Alleen met een klip en klare vermelding van diensten en prijzen in het dienstverleningsdocument (dvd) kan de klant een goede afweging maken bij zijn keuze voor een passende hypotheekadviseur.



Serviceabonnement
Uit onderzoek van de AFM bleek vorige week dat twintig procent van de recente hypotheekafsluiters er voor kiest om een serviceabonnement bij de tussenpersoon af te sluiten. De overige consumenten zijn van plan de adviseur pas te betalen als ze daadwerkelijk advies nodig hebben over bijvoorbeeld renteherziening, extra aflossen, bijlenen of aanpassen van de hypotheek. Veel eigenwoningbezitters krijgen in de 30 jaar die hun hypotheek loopt met één of meer van deze wijzigingen te maken.

Advieskosten?
Antwoorden op vragen over de kosten van advies worden door een groot deel van de bij het onderzoek van Vereniging Eigen Huis bezochte hypotheekadviseurs vooruitgeschoven naar het moment dat de betreffende vraag of kwestie aan de orde komt. Een goedkope dienstverlening bij het afsluiten van de hypotheek zou op termijn erg kostbaar kunnen zijn als blijkt dat de tussenpersoon hoge kosten voor zijn advies tijdens de looptijd rekent. Klanten moeten weten wat ze krijgen voor hun geld en de tarieven en serviceniveaus van hypotheekadviseurs kunnen vergelijken. Daarvan is nu geen sprake.

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Challengers zorgen voor innovatie op de hypotheekmarkt
 Hypotheekrente lager door afname winstmarge banken
 Hypotheek duurst bij bank
 Eigen Huis: banken spekken hun kassen door nog hogere hypotheekmarges
 
 
reacties
 
Patrick Muns, Alphen  |   | 
2-09-2014
 | 
09:13 uur
@Ellen, bedankt voor je reactie!
Echter, hoe is mijn reactie niet oprecht? Je kan veel over mij zeggen, maar dat ik niet oprecht ben is echt heel nieuw voor mij. Of wil je eigenlijk iets anders zeggen?
Ik ga namelijk zelfs nog dieper in op de problemen dan waar het artikel over gaat. Veel hypotheekadvies kantoren blijven namelijk niet transparant. Net zoals jij niet transparant bent over wie je eigenlijk bent. Om mijn naam, kantoor en vestigingsplaats kan je tenminste niet heen.
Vind je het vervelend dat ik reageer, irriteer je je aan me, of heb je moeite met de inhoud?
Graag wat meer feedback. Ik ben benieuwd naar je reactie.
Met vriendelijke groet,
Patrick Muns
Erkend Hypotheekadviseur
Het HypotheekAdviesHuis
Patrick Muns Alphen aan den Rijn  |   | 
30-08-2014
 | 
14:15 uur
Niet alleen de kosten tijdens de looptijd zijn onduidelijk. Ook de tarieven bij afsluiten van een hypotheek zijn nog steeds niet transparant. Uit onderzoek door Het HypotheekAdviesHuis onder 3 banken en 8 intermediairs in Alphen aan den Rijn, blijkt dat veel dienstverleningsdocumenten geen duidelijkheid geven over wat de consument daadwerkelijk gaat betalen voor een hypotheekadvies met een risicoproduct erbij. Daarbij zijn de dienstverleningsdocumenten of tarieven vrijwel onvindbaar op de sites van betreffende partijen. Het HypotheekAdviesHuis roept de AFM op actie te ondernemen, zodat de consument online vooraf makkelijker kan uitzoeken bij welk hypotheekadvies kantoor ze een afspraak willen maken.
Ellen  |   | 
2-09-2014
 | 
08:59 uur
@ Patrick, ga je bij elk financieel artikel nu je naam verspreiden en reclame maken? Of kun je ook nog een oprechte reactie plaatsen?
Ellen  |   | 
2-09-2014
 | 
13:47 uur
@Patrick. Je hebt helemaal gelijk. Oprecht was niet het juiste woord. Wat ik er mee bedoel is meer of je ook met een mening vanuit jezelf of vakgebied kunt komen en iets zou kunnen toevoegen aan het artikel. Nu komt het op mij vooral over als een reclamepraatje. Je vertelt over wat er niet goed is, maar komt bv niet met oplossingen of aanvullingen waar een ander iets aan heeft.
Dat ik niet transparant ben, dat klopt ten dele. Maar iedereen kan vanuit hier contact met mij opnemen en dan zal ik echt wel laten weten wie ik ben. Maar ik ga hier, openbaar, niet mijn volledige naam neerzetten, om dezelfde reden dat ik ook niet op Facebook zit. Maar daar gaat het hier nu niet om.
Waar het wel om gaat is dat ik me inderdaad een beetje irriteer aan je berichten. Niet aan jou, want ik ken je niet. Ik lees een aantal financieel getinte artikelen waarbij ik dan overal 1 reactie zie en dat is die van jou. En in iedere reactie ga je in op iets negatiefs, maar voegt verder aan het artikel niets toe en het komt op mij over als reclame. Vooral als je op een artikel over sparen het gaat hebben over hytheekaflossen, dan irriteert mij dat ja.
Ik hoop dat je iets aan deze feedback hebt.
Het HypotheekAdviesHuis Patrick Muns  |   | 
2-09-2014
 | 
16:16 uur
@Ellen, super dat je reageert! Dank daarvoor. Je hebt gelijk, ik gebruik dit platform als reclamepraatje. Net zoals de beleggings-, trainings-, hypotheekrente- en kozijnreclame's die rechts in beeld noest flikkeren om aandacht.
Daarbij vind ik het gelukkig ook daadwerkelijk leuk om te reageren op wat er in het artikel staat of om er zelfs wat verder op voort te borduren (wat ik in dit specifieke geval heb gedaan).
Over mijn negatieve toonzetting: dit artikel heeft op zich een negatieve toonzetting. Omdat mijn vakbroeders kennelijk nog steeds niet transparant zijn. Daar kan ik niks aan doen (aan de toonzetting van het artikel niet en aan mijn vakbroeders niet) en dus om oplossingen aan te dragen vind ik verloren energie. Die energie steek ik daarom in Het HypotheekAdviesHuis en zo draag ik mijn steentje bij aan een eerlijker financiële markt.
In dit stuk haal ik bovenop de niet transparante kosten bij lopende hypotheken ook de onduidelijke (of op de website zelfs onvindbare) dienstverleningsdocumenten aan. Dat is niet negatief, dat is een keiharde vaststelling. En volledig passend bij dit artikel.
Toegegeven, mijn reactie op dat spaar-artikel is wat vergezocht. In die week gingen een aantal artikelen over ''aflossen op de hypotheek'' als oplossing van huizen die ''onder water staan''. Dat was bij mij dus top of mind. Mijn excuses als ik je daarmee heb geïrriteerd :)
Het staat mensen overigens vrij om te reageren hier op managersonline toch? Als ze dat niet willen, dan moeten ze het niet aanbieden. En ik krijg een beetje de indruk dat jij een contentmanager bent alhier...of heb ik het mis?
Bezoek overigens mijn site eens (als je dat niet al gedaan hebt), dan krijg je een indruk van de filosofie van Het HypotheekAdviesHuis. Wij zijn DE oplossing voor heel veel mensen die goed advies willen voor een eerlijke prijs. Dat is geen reclame, maar ook weer een keihard gegeven ;). Tenminste, dat vinden mijn klanten, getuige advieskeuze.nl.
Met vriendelijke groet,
Patrick Muns
Ellen  |   | 
2-09-2014
 | 
18:35 uur
@Patrick, deze keer wil ik jou bedanken voor je reactie. Vooral ook omdat deze duidelijk eerlijk en oprecht is. Hoewel dit hier en daar een overdreven reclamepraatje is, maakte het me vooral aan het lachen.
Ik snap nu beter hoe jij er in staat.

Ik ben echt geen contentmanager. Ik heb niks met deze site verder te maken, buiten dat ik veel artikelen van tijd tot tijd lees en het ook leuk vind om te reageren. Ik was (en ben nog) bezig met een inhaalslag, waardoor ik in de afgelopen tijd veel financiële artikelen ben tegengekomen met daaronder een reactie van jou. Dus jij leest artikelen over het aflossen van de hypotheek en gooit eea dan op een hoop, ik heb in die zin al jouw reacties op een hoop gegooid.

Overigens vind ik die reclame-uitingen rechts nog niet zo heel vervelend, daarvan is het vrij duidelijk dat het reclame is. Wat ik jammer vind is dat steeds meer artikelen reclame zijn. Vooral de wat meer IT gerichte artikelen, waar vaak (zoals geregeld iemand anders de reactie plaatst) ''wij van Wc-eend adviseren... Wc-eend'' naar boven komt, met onderzoeken door een bedrijf wat belang heeft bij die uitkomst.

En ik zie steeds vaker mensen die reacties plaatsen ook voornamelijk om even de naam en website in beeld te hebben. Dus ik dacht bij jou, 'daar heb je er weer een'. Het feit dat jij de tijd en moeite neemt om me op deze manier te benaderen geeft in ieder geval al aan dat jij toch net iets anders bent.
Het HypotheekAdviesHuis Alphen aan den Rijn  |   | 
2-09-2014
 | 
22:41 uur
@Ellen, ik ben blij dat ik heb weten te verduidelijken waarom ik op bepaalde artikelen reageer, hoewel bij sommige mijn reacties wat ver gezocht zijn ;-)
Ik denk dat we het over een hoop meer eens zijn dan we in eerste instantie dachten.
Met vriendelijke groet,
Patrick

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10