29 juli 2014 -
Hoewel Nederland langzaam uit de crisis lijkt te komen, lijdt het MKB nog sterk onder facturen die te laat betaald worden. Jaarlijks lopen Nederlandse bedrijven daardoor tien miljard euro mis.
Uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat maar liefst driekwart van de MKB-ers het afgelopen jaar geleden heeft onder betalingsverplichtingen die niet voldaan werden. Van deze ondernemers kreeg 93 procent te kampen met facturen die te laat betaald werden. Maar liefst 63 procent van de ondernemers kreeg te maken met facturen die zelfs helemaal niet betaald werden.
Groot probleem
Hoewel niet nagekomen betalingsafspraken een groot probleem vormen voor ondernemers, doen zij nog te weinig om dit soort situaties te voorkomen. Micha Smit van Yuki.nl licht toe: "Ondernemers doen er bijvoorbeeld goed aan de kredietwaardigheid van hun klanten na te gaan. Daarnaast is het verstandig om je als ondernemer te verzekeren tegen schade die kan ontstaan doordat klanten hun betalingsverplichting niet nakomen." Uit de cijfers van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat nog niet eens een derde van de ondernemers de kredietwaardigheid van een klant nagaat en nog geen een op de tien ondernemers is hiervoor verzekerd.
Meer wanbetaling tijdens zomer
Gedurende de zomer komt wanbetaling meer voor. Voor veel bedrijven is dit een rustige periode, waarin er weinig opdrachten zijn en dus ook minder omzet. Dat maakt dat het voor veel bedrijven in de zomermaanden lastiger is om aan alle betalingsverplichtingen te voldoen. In periodes waarin meer opdrachten worden uitgevoerd en er meer omzet is, laat de betaling van facturen vaak minder lang op zich wachten.