29 juli 2014 -
De generatie van na 1980, de zogenaamde millennials, is opgegroeid met alle mogelijke digitale communicatiemiddelen. Zij zijn gewend om altijd en overal toegang te hebben tot relevante informatie. Europese millennials kijken gemiddeld 36 keer per dag op hun smartphone.
"Juist deze generatie zal de komende jaren het grootste deel van de arbeidsmarkt uitmaken," zegt Michel Geurts, head of account-management Western Europe bij Lumesse. "Bedrijven doen er dus goed aan om deze groep potentiële werknemers tegemoet te komen en maak HR-oplossingen mobiel te maken." Wanneer een organisatie hier niet op inspeelt, raakt ze deze groep kwijt. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat veel jongere kandidaten die op zoek zijn naar nieuw werk, letten op de mate waarin technologische middelen worden gebruikt bij bedrijven. 80 procent van alle mannen in de leeftijd van twintig tot 49 ziet dit als een belangrijke reden om er in dienst te treden. Wanneer de website van een bedrijf niet goed te lezen is op een tablet of smartphone, haakt een groot deel van de potentiële kandidaten al af. Zonder dat ze de moeite nemen op een andere manier informatie over het bedrijf te vinden.
Gebruiksgemak
Behalve dat het voor toekomstig personeel een pre is, zijn er ook steeds meer huidige personeelsleden die vragen om mobiele toegang tot de HR-systemen. "Waarom wachten met het aanvragen van uw vakantie tot u op kantoor zit?" zegt Geurts. "Het is gemakkelijker dat meteen te doen als u ’s avonds thuis de vakantie aan het plannen bent." Voorwaarde is natuurlijk wel dat dergelijke systemen gebruiksvriendelijk zijn. Op die manier zijn werknemers eerder geneigd ze te gebruiken en worden gegevens nauwkeuriger ingevoerd. Dit betekent dat ze qua gebruikseenvoud veel weg moeten hebben van de tools die werknemers in hun dagelijks leven gebruiken, zoals Facebook, LinkedIn en Twitter.
Behalve dat het efficiënter is, vergroot het ook de betrokkenheid van de medewerkers. 65 procent van alle werknemers die gebruikmaken van mobiele apparaten voor HR-doeleinden zien zichzelf als uiterst betrokken. Ze kunnen namelijk op elk moment van de dag en op iedere locatie met hun werk bezig zijn, dus zijn ook eerder geneigd dat te doen.
Open infrastructuur
Wanneer de organisatie zover is om een nieuw systeem te implementeren, zijn er volgens Geurts vijf punten om rekening mee te houden:
1. Bedenk waar behoefte aan is binnen de organisatie. "Is een van de belangrijkste punten de administratieve druk verlagen? Dan is het niet meteen nodig een groot, log systeem aan te schaffen," legt Geurts uit. Tegenwoordig zijn er ook systemen die goed configureerbaar zijn met bestaande systemen en daar naadloos op aansluiten.
2. Begin klein. "Laat mensen wennen, dan kan het altijd verder uitgebreid worden. Als mensen de systemen goed onder knie krijgen, is er ook minder risico op grote fouten."
3. Maak de veranderingen inzichtelijk. Geurts: "Wanneer mensen zien dat de administratieve druk daadwerkelijk vermindert, zijn ze geneigd positiever te kijken naar het systeem."
4. Denk goed na over de wijze van beveiligen. Personeelsgegevens bevatten veel gevoelige informatie. Dat vraagt om goede beveiliging. Mogen werknemers bijvoorbeeld vanaf hun eigen mobiele apparaten toegang hebben tot die gevoelige informatie?
5. Maak gebruik van een open infrastructuur. Veel organisatie geven er de voorkeur aan te werken met één leverancier. Het is eenvoudiger, maar brengt ook nadelen met zich mee. Starre contracten, een gebrek aan functionele diepte en diversiteit en een langzaam ontwikkelproces. "Een open platform biedt meer flexibiliteit en aanpasbaarheid. Het concurrentievermogen verbetert doordat u toegang hebt tot de beste technologieën en laatste innovaties," besluit Geurts.