24 augustus 2003 -
Terwijl overheid, vakbonden en werkgevers victorie kraaien over het afgenomen ziekteverzuim, stromen bij andere instanties de klachten binnen over bedrijfsartsen en arbodiensten. De Geschillencommissie Arbodiensten kreeg vorig jaar 44 klachten te verwerken, tien meer dan het jaar ervoor.
Volgens het jaarverslag over 2002, dat officieel binnenkort pas verschijnt, verweten de meeste klagers hun bedrijfsarts 'partij te kiezen voor de werkgever'.
Hoge drempel het relatief lage aantal van 44 heeft te maken met een hoge drempel: de geschillencommissie is verbonden aan de branchevereniging van arbodiensten, BOA, en treedt pas op in laatste instantie, nadat de zieke of gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemer eerst zijn gram heeft gehaald bij de betreffende arbodienst.
36 procent meer vragen en klachten De opgaande lijn wordt echter bevestigd het Breed Platform Verzekerden en Werk, dat in 1998 de klachtentelefoon over arbodiensten heeft overgenomen van de FNV. Vorig jaar, het eerste jaar dat de Wet Verbetering Poortwachter van kracht was, ontving het platform 36 procent meer vragen en klachten dan het jaar ervoor.
Onvoldoende begeleiding De meeste klachten (33 procent) hadden betrekking op het functioneren van arbodiensten, aldus het recent verschenen jaarverslag van het platform. Onvoldoende begeleiding tijdens de ziekteperiode, onheuse bejegening en het uitoefenen van druk om weer snel aan het werk te gaan werd de bedrijfsartsen het vaakst verweten.
Bron:Intermediair