zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumentenvertrouwen stijgt langzaam maar zeker

24 juli 2014 - Huishoudens in Nederland hebben in mei iets meer geld uitgegeven dan een jaar geleden. De consumptie steeg met 0,1 procent, zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend via Nieuws.nl.

De laatste keer dat consumenten meer geld uitgaven dan een jaar eerder was in december van vorig jaar.



Weinig gas
Afgezien van die eenmalige opleving daalt de consumptie al sinds de zomer van 2011. Ook in de eerste maanden van dit jaar daalden de uitgaven van huishoudens nog, vooral omdat ze door de relatief warme winter betrekkelijk weinig gas kochten. Ook de uitgaven van mei liggen nog lager door het verminderde aardgasgebruik.
Wanneer het energieverbruik niet zou zijn meegerekend in de consumptiecijfers zouden de uitgaven van huishoudens al een paar maanden zijn gestegen, aldus de statistici.

Duurzame goederen
Vooral aan duurzame goederen, die langer meegaan, werd afgelopen maanden meer uitgegeven. Vorige maand steeg de consumptie van goederen zoals auto's, kleding en huishoudelijke apparaten met 4,5 procent. Aan voedingsmiddelen werd juist evenveel uitgegeven als in mei 2013, terwijl de bestedingen aan diensten met 0,3 procent groeiden. De uitgaven aan 'overige goederen', waaronder ook gas valt, daalden met 6,2 procent op jaarbasis.


Bron: Nieuws.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Economisch vertrouwen neemt toe; meer huizen verkocht
 Hogeropgeleiden bulken van vertrouwen in arbeidsmarkt
 Bestuursvoorzitters zien het weer zitten
 Onzekerheid over beslissingen is rem op economie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10