23 juli 2014 -
De maanden juli en augustus worden gekenmerkt door een leegloop van Nederland. Werkplekken blijven minimaal een paar weken leeg en de meeste landgenoten zitten in één van de populaire vakantielanden.
Hoewel de media deze periode bestempelen als komkommertijd, liggen in de zomermaanden de kansen voor adverteerders voor het oprapen. Widespace licht samen met haar uitgevers toe waarom doelgroepen het best bereikbaar zijn tijdens de zomer. "In de zomermaanden verplaatst het grote publiek zich van desktop naar mobiel. Ze zijn minder vaak achter een bureau te vinden en juist vaker onderweg. Ze gaan dagjes uit en natuurlijk op vakantie. Maar in al deze situaties hebben ze hun mobiele apparaten bij zich," legt Keith Ta, Country Manager bij Widespace uit.
Meer bereik mobiele applicaties
Nederlandse uitgevers bevestigen deze ontwikkeling en zien tijdens de zomermaanden een duidelijke stijging in het bereik van hun mobiele applicaties.
Joris Bouman, Channel Manager bij News Media, onderdeel van Telegraaf Media Groep: "Sinds 2012 zien wij op ons netwerk elk kwartaal een ‘double digit’ groei van het aandeel mobiel, inmiddels zijn we over de 50 procent. Opvallend daarbij is dat de traditioneel rustigere zomerperiodes juist een versnelling laten zien in de groei van mobiel, in zowel applicaties als mobiele websites."
Ook uitgeverij Wegener ziet aan de cijfers dat het smartphone-verkeer flink toeneemt gedurende de zomer. "Afgelopen jaar zagen we in de maanden juli en augustus een daling van ongeveer tien procent in het desktop- en laptop-verkeer," zegt Mark de Weerd, Manager Automated bij Wegener. "De lokale en regionale nieuwsvoorziening van eigen regio of woonplaats kent geen landsgrenzen, en wordt via mobiele websites of applicaties ook op het vakantieadres gevolgd. In de maanden juli en augustus is een stijging van vijftien procent aan traffic via smartphone waarneembaar."
Weersverwachting
Wat verder opvalt is dat vooral weerapplicaties erg populair zijn tijdens de zomermaanden. Zo kent de applicatie van Buienalarm in de zomermaanden de meeste bezoekers. "Wij zien in de zomermaanden een duidelijke stijging in het gebruik van de Buienalarm app. In de maanden mei tot en met november begroeten we de meeste nieuwe gebruikers en is de stijging het grootst. Zo hebben we op 9 juni jongstleden een nieuw bezoekersrecord gevestigd met 1,2 miljoen unieke gebruikers in 30 dagen," aldus Franklin van Velthuizen, bedenker van Buienalarm. Zoover, onder andere uitgever van Weeronline, ziet deze stijging ook terug in het gebruik en raadt adverteerders aan te focussen op mobile advertising. "In een tijd waarin desktopverkeer nog maar 25 procent van het totale verkeer uitmaakt is het zaak om bovenop mobile monetizing te zitten. De mobiele besturingssystemen en devices bieden tegenwoordig zo’n goede gebruikerservaring, dat de grote meerderheid van bezoekers een mobiel device prefereert boven een desktop. Het vinden van een goede balans tussen gebruikerservaring en monetizing is dus iets waar je constant mee bezig moet zijn," zegt Jitske Roos, Head of Commerce Zoover Media. "Het feit dat het verkeer tijdens de zomer met name op mobiel plaatsvindt, biedt volop mogelijkheden voor adverteerders."