23 juli 2014 -
Op nummer één van meest tijdrovende activiteiten van CFO’s staat het managen van het team. Gevolgd door het ondersteunen van de strategie van de organisatie. Pas op nummer drie staan de operationele taken.
Dat blijkt uit onderzoek van Robert Half.De cijfers komen overeen met de activiteiten die het meest interessant gevonden worden, ook hier gaat met 32 procent team management aan kop.
Dagelijkse uitdagingen
CFO’s staan dagelijks voor veel uitdagingen, zoals het snel reageren op ad-hoc verzoeken en samenwerken met stakeholders. Toch blijken deze uitdagingen niet het meest tijdrovend te zijn. De tijd van de CFO gaat vooral op aan team management. Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland legt uit: "Het neerzetten en begeleiden van een goed functionerend team kost tijd. Door de huidige economische omstandigheden is het voor bedrijven essentieel geworden om de productiviteit en efficiëntie van het team zoveel mogelijk te optimaliseren. Op die manier blijven bedrijven gezond en zijn voorsprongen te behalen."
Leukste werkonderdeel
Op de vraag welk onderdeel van uw werk vindt u het leukste, kiest het grootste gedeelte van de ondervraagde CFO’s voor team management (32 procent). "Deze cijfers komen overeen met de activiteiten die de meeste tijd in beslag nemen," vertelt Renken. "De match tussen welke taken het meest interessant worden gevonden en de daadwerkelijke tijdsindeling laat zien dat deze CFO’s qua persoonlijkheid een goede match zijn of dat zij hun werkzaamheden goed kunnen aanpassen aan hun wensen."
Welk onderdeel van uw werk vindt u het leukst?1
Team management
32 procent
2
Opstellen en implementeren strategie organisatie
24 procent
3
Operationele taken
19 procent
4
Opstellen en implementeren strategie financiële afdeling
18 procent
5
Samenwerken met stakeholders/management/andere afdelingen
7 procent
6
Overig
2 procent
Nieuwe uitdagingen
Naast de vaste taken heeft de CFO de afgelopen drie jaar voor meerdere grote uitdagingen gestaan. Gekeken naar de grootste uitdagingen is duidelijk te zien dat economische crisis een stempel zet op het soort uitdagingen. De CFO’s zijn vooral bezig geweest met het managen van nieuwe projecten (53 procent) en de prestatie van het bedrijf (37 procent). Retentie en medewerker tevredenheid stonden beiden een stuk lager op het prioriteitenlijstje. Slechts een op de tien CFO’s geeft aan dat deze onderdelen de grootste uitdagingen waren. Dit is mogelijk te verklaren door de aandacht die CFO’s geven aan het managen van hun team. Door dit op een goede, betrokken manier op te pakken, wordt het behouden van medewerkers een minder grote uitdaging.
Wat waren de afgelopen drie jaar de grootste uitdagingen in uw rol als CFO?1
Managen van nieuwe projecten
53 procent
2
Prestatie bedrijf
37 procent
3
Bedrijfsfinanciering
25 procent
4
Opzetten juiste team structuur
23 procent
5
Zakelijke samenwerkingen met andere afdelingen
23 procent
6
Strategische benadering van financiële afdeling
23 procent
7
Duidelijke en regelmatige communicatie naar team
19 procent
8
Retentie / medewerker tevredenheid
11 procent