zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De vijf meest gemaakte fouten bij het bestrijden van een cyberaanval

21 juli 2014 - Cyberaanvallen worden steeds verfijnder en meedogenlozer en zorgen daarom jaarlijks voor vele miljoenen aan schade bij organisaties wereldwijd.

Security response teams staan onder hoge druk en beschikken daarnaast vaak niet over de juiste vaardigheden op het gebied van crisismanagement die nodig zijn bij het omgaan met een cyberaanval.


Dit zijn volgens de specialisten van FireEye de vijf meest gemaakte fouten bij organisaties:

1. Niet goed inschatten van de potentie en omvang van een aanval
Het niet goed begrijpen van de dreiging zorgt vaak voor problemen bij het reageren op een cyberaanval. Als gevolg hiervan worden er onvoldoende middelen ingezet die nodig zijn bij de juiste bestrijding van een aanval. Ook leidt het gebrek aan kennis tot een slechte isolatie van de kwaadaardige software. Zo kan een security response team zijn aandacht bijvoorbeeld concentreren op de verkeerde gebieden. Wanneer de bron van de aanval niet wordt gevonden, is het zeer waarschijnlijk dat de organisatie opnieuw zal worden aangevallen.

2. Niet betrekken van senior management bij de bestrijding van een aanval
Cyberaanvallen kunnen serieuze gevolgen hebben voor een organisatie. Toch wordt het senior management vaak niet betrokken bij de bestrijding van dergelijke aanvallen. Hierdoor komt het beslissingsproces in zijn geheel op de schouders van het security response team te liggen, terwijl zij zich over het algemeen alleen richten op de technische kanten van een aanval. Dit heeft als gevolg dat bij het bestrijden van een aanval geen rekening wordt gehouden met wat dit probleem nu eigenlijk betekent voor de organisatie in zijn geheel.

3. Geen rekening houden met de juridische aspecten
Tijdens het bestrijden van een aanval ziet een security response team vaak de juridische implicaties van een databreuk over het hoofd. Een incident response plan dat er niet in slaagt om ook rekening te houden met de juridische aspecten die komen kijken bij een aanval, kan voor problemen zorgen die veel groter zijn dan de impact van de aanval zelf. Om deze reden moet een goed bestrijdingsplan gedetailleerd beschrijven hoe de organisatie omgaat met bewijs, dossiers en het op de hoogte brengen van belangrijke en relevante aandeelhouders.

4. Niet communiceren
Tijdens een aanval kan de situatie snel verslechteren als het security response team niet goed met elkaar en het senior management communiceert. Het is belangrijk dat alle teams en belanghebbenden die betrokken zijn bij het bestrijden van een aanval, elkaar dagelijks voorzien van een statusupdate. Ook is het belangrijk dat de organisatie de eindgebruikers informeert over de status van de bestrijding en hoe zij hiervan mogelijk hinder kunnen ondervinden.

5. Niet bijhouden van een logboek
Geen enkele organisatie vindt het leuk om al zijn netwerk- en IT-activiteiten te loggen. Loggen wordt vaak gezien als omslachtig en duur en heeft een lage prioriteit. Maar zonder een gedetailleerd logboek is uitvoerig forensisch onderzoek moeilijk, zo niet onmogelijk. Onderzoekers hebben dan vaak niets te onderzoeken omdat zij geen spoor van aanwijzingen kunnen volgen, geen gedragspatroon kunnen analyseren en geen chronologie kunnen aanbrengen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Brandoefening? Nee, cybercrime-oefening!
 Nieuwe standaard biedt houvast bij beheersing van cyberrisico’s
 Datalekken horen in de boardroom thuis
 Beveiliging nog steeds onder de maat
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10