17 juli 2014 -
Eerzuchtige spitsen zijn vereist op de front office. Betrouwbare verdedigers zijn vereist op de back office. Iedere afdeling zou zijn eigen type persoonlijkheden hebben. De vergelijking tussen voetbal en het zakenleven is in een eerdere editie gelegd door Nicolas Pop, directeur van Fitch.
Maar is er ook bewijs aan te dragen voor deze beweringen? In de afgelopen weken hebben honderden Oranje fans over het hele land de Fitch Voetbalpersoonlijkheidsanalyse ingevuld. In het tenue van Klaas-Jan of Dirk Kuyt hebben we onze mannen aangemoedigd. Wat een simpele persoonlijkheidstest ons leert over talentmanagement.
Voetbalpersoonlijkheid, afdeling en prestatie
De opzet: "De 435 kandidaten die de Fitch Voetbalpersoonlijkheidsanalyse invulden, hebben we ook gevraagd aan te geven: binnen welke soort afdeling ze actief zijn én hoe goed ze presteren in hun functie. Als we deze resultaten afzetten tegen de analyse van hun voetbalpersoonlijkheid, komt er een aantal interessant bevindingen naar voren.Spelverdelers en afmakers zijn succesvol in de front office. Ze ontginnen nieuwe terreinen en weten met succes nieuwe orders binnen te halen. Teamspelers en steunpilaren voelen zich echter beduidend minder thuis in de snelle en targetgerichte front office," aldus Pop. "Teamspelers zijn juist het beste op hun plek op de middle office: daar waar het collectief voorop staat, en ze zich sterk kunnen maken voor het belang van anderen. Afmakers kunnen op de middle office hun ei weer niet kwijt. Ze willen zelf scoren en in de spotlight staan.
Bij goed functionerende back offices draait het vooral om de organisators, degenen die belang hechten aan structuur en een goede voorbereiding. Creatievelingen en solisten voelen zich juist zeer ongelukkig binnen de strakke richtlijnen en procedures van de backoffice."
‘Fitch’uw talent met de uitdaging
De resultaten onderstrepen met dubbele streep hoe belangrijk het is dat uw talenten op functies afstemt. Pop: "Er bestaan geen slechte medewerkers, er bestaan alleen slechte ‘fitches’: medewerkers die met hun talenten niet goed afstemmen op de eisen van de functie." Daarmee wordt de essentie van talentmanagement mooi bloot gelegd. Pop: "Het is van enorm belang dat HR functionarissen, maar ook directeuren en managers, zich bezig houden met:
- het ontdekken van talenten bij medewerkers, én,
- het onderscheiden van specifieke succesfactoren van iedere functie,
- het op elkaar afstemmen (managen) van talenten en functies.
Talentmanagement blijft voor veel managers een vaag begrip. Op de markt zijn voldoende instrumenten aanwezig om talenten bij medewerkers te ontdekken. De basis begint echter bij het begrip dat succes afhankelijk is van de combinatie tussen talent en context.