Vereenvoudiging IT leidt tot betere bedrijfsresultaten
15 juli 2014 -
Een nieuw onderzoek van IDC toont aan dat complexe IT leidt tot lagere winsten, en innovatie en groei belemmert. Bedrijven die meededen aan dit onderzoek en hun IT minder complex maakten, slaagden erin om gemiddeld per jaar 83 miljoen dollar te besparen.
Ze profiteerden daarnaast ook van snellere marktintroductie, betere klantenservice en de mogelijkheid om IT-personeel in te zetten op meer strategische projecten.
Nieuwsfeiten
Het IDC-whitepaper, medegefinancierd door Oracle, heeft de titel ‘Simplifying IT to Drive Better Business Outcomes and Improved ROI’ (juni 2014). Het whitepaper, per direct te downloaden, geeft een overzicht van de uitdagingen die IT-complexiteit in organisaties met zich meebrengt.
Voor de IT-afdeling zijn de uitdagingen onder andere verhoging van operationele kosten, verlaging van personeelsproductiviteit en een lager serviceniveau binnen de organisatie.
Voor de organisatie leidt IT-complexiteit tot lagere winsten, minder innovatie, lagere klant- en gebruikerstevredenheid en minder concurrentievoordeel.
Jaarlijks voordeel
Bedrijven die deelnamen aan het IDC-onderzoek, waren in staat een jaarlijks voordeel te behalen van 3.610 dollar per gebruiker dankzij het doorvoeren van vereenvoudigingen binnen de IT. Gemiddeld hadden de deelnemende organisaties aan dit onderzoek 23.000 IT-gebruikers; dit komt neer op een jaarlijkse besparing van 83 miljoen dollar.
Uit het IDC-onderzoek kwam ook naar voren dat het vereenvoudigen van IT een aantal niet-financiële voordelen met zich meebrengt, zoals verhoogde productiviteit per gebruiker, snellere marktintroductie en grotere klanttevredenheid.
Onderdeel van het vereenvoudigen van IT was onder andere het migreren naar de cloud, investeren in bestaande systemen en het vervangen van legacy-systemen door moderne applicaties.
De meeste deelnemende organisaties merkten dat ze, om IT echt te vereenvoudigen, hun verouderde infrastructuur moesten vervangen door een eenvoudigere, geconsolideerde en moderne fundering die tegemoetkomt aan de huidige IT-eisen.
Kosten en nadelen
"Veel bedrijven hebben last van de kosten en concurrentienadelen die IT-complexiteit met zich meebrengt," zegt Michael Fauscette, vicepresident Software Business Solutions van de IDC Group. "Door het vereenvoudigen van hun IT-infrastructuur zijn ze in staat zich meer te richten op, en capaciteit toe te wijzen aan innovatie, productiviteitsverhoging en klanttevredenheid."
"Van directiekamer tot en met IT-afdeling is het duidelijk dat het bestrijden van complexiteit een continue uitdaging is, waar bedrijven op moeten inzetten," zegt Bob Evans, senior vicepresident en Chief Communications Officer van Oracle. "Een groot deel van onze klanten is het zat om alle integraties zelf te doen, dus investeren ze in systemen die ontwikkeld zijn om samen te werken. Of ze migreren naar cloud-diensten die op elkaar zijn afgestemd. Deze bedrijven besteden minder tijd en geld aan integratie en onderhoud, en meer aan innovatie. Hierdoor zijn ze competitiever en succesvoller."