zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vakantiebaan is cruciaal voor carrière

14 juli 2014 - ‘Vakantiewerk doe je allang niet meer alleen voor een extra zakcentje’. Zes op de tien jongeren zien vakantiewerk vooral als een belangrijke eerste stap in hun carrière. Dit blijkt uit onderzoek van StudentenWerk.

StudentenWerk vroeg 1.157 jongeren naar hun motivatie voor het zoeken van een vakantiebaan. Vier op de tien jongeren (40,9 procent) noemen het opdoen van werkervaring als belangrijkste reden, twee op de tien (negentien procent) hopen door goede prestaties als vakantiekracht een vaste (bij)baan bij een bedrijf te bemachtigen. Geld blijft wel een belangrijke rol spelen: ruim een kwart van de jongeren (26,7 procent) neemt een vakantiebaan om snel geld te verdienen. Daarnaast is vakantiewerk voor een op de tien jongeren vooral een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen. Slechts 3,3 procent werkt in de zomer om zich niet te vervelen. 



Vakantiewerk als cv-builder
"Het onderzoek bevestigt een trend die wij al een paar jaar zien in bij onze kandidaten," zegt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital, de organisatie achter StudentenWerk. "De jongeren van nu zijn heel bewust bezig met hun toekomstige kansen op de arbeidsmarkt. Vakantiewerk zien zij als een manier om alvast nuttige werkervaring op te doen en zichzelf in de kijker te spelen bij potentiële werkgevers. Daarom kiezen zij ook vaker dan vroeger voor functies die goed staan op hun cv, zoals klantcontactmedewerker of administratief medewerker."  

Mannen willen verdienen, vrouwen ervaring opdoen
Mannen en vrouwen blijken ieder op hun eigen manier tegen vakantiewerk aan te kijken. Zo zijn mannen minder met hun toekomst bezig. Zij gaan vaker voor het snelle geld of nemen een vakantiebaantje omdat het hen "van de straat houdt" (verdeling respondenten: 55 procent man, 45 procent vrouw), terwijl vrouwen vaker werken om hun cv te versterken (verdeling respondenten: 40 procent man, 60 procent vrouw).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Afgestudeerden kapen vakantiebaan studenten
 Vakantiewerker niet assertief in salarisonderhandeling
 Sparen is belangrijkste doel van vakantiebaan
 Grote belangstelling voor vakantiewerk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10