11 juli 2014 -
Auto’s met een elektromotor stijgen de laatste jaren sterk in populariteit. In 2013 werden er al meer dan 18.000 van verkocht in Nederland. Dat is ook niet zo vreemd: elektrische auto’s zijn veel goedkoper in het gebruik en stoten geen schadelijke gassen uit.
Toch hebben elektrische auto’s een bepaald verbruik, want ze moeten immers bij tijd en wijle opgeladen worden en dat kost geld. Dit stelt Energievergelijk.nl.
Kosten van het verbruik
Allereerst zijn er voor iedere elektrische auto verschillende zaken die invloed kunnen hebben op de kosten van het praktijkverbruik, zoals het gewicht en de aerodynamische vormgeving van de auto, de rijstijl van de chauffeur, het rendement van de oplader en het aantal jaarlijks afgelegde kilometers (km). Als er voor het gemak wordt uit gegaan van de Renault ZOE, een compacte, elektrische auto met een verbruik van 10 kWh (kilowattuur) per 100 km, liggen de verbruikskosten op 2,30 euro per 100 km. Bij 15000 km per jaar kost de ZOE dus 345 euro aan energiekosten. In vergelijking: een zuinige diesel die een op twintig rijdt, zal gemiddeld 7,25 euro per 100 km kosten aan brandstof. Dit komt neer op 1087,50 euro per jaar bij 15000 km. Een fors verschil dus.
Andere kosten
Natuurlijk moet er niet vergeten worden dat er ook andere kosten zijn voor elektrische auto’s. Zo ligt de aanschafwaarde van elektrische auto’s gemiddeld hoger, vanwege de prijzige accu. Verder schrijven elektrische auto’s veel sneller af, omdat de accu minder lang meegaat dan een benzine- of dieselmotor. Op lange termijn zal echter toch blijken dat de meeste elektrische auto’s goedkoper zijn per km dan auto’s die rijden op diesel of benzine: 26 tegenover 31 eurocent per km gemiddeld (bij 15.000 km per jaar).
Het wel of niet aanschaffen van een elektrische auto’s kan dus een slimme afweging zijn. Vooral zakelijke rijders profiteren, omdat er geen bijtelling betaald hoeft te worden voor privégebruik.
Een correctie op de laatste zin in het artikel:
Volledig elektrische auto's (Renault Zoe, BMW i3) vallen vanaf 1 januari 2014 in de 4% bijtellingsregeling. (0 gr. CO2 uitstoot).
Plug-in hybride auto's tot 50 gr. CO2 uitstoot (Mitsubishi Outlander PHEV, Opel Ampera): 7% bijtelling.
J.vermeer
|
|
14
-
07
-
2014
|
11
:
14
uur
Die rijden niet op stroom maar op subsidie! Verder peperduur en super onhandig ..
Pioniers met stekkerauto’s ervaren grote prijsverschillen tussen oplaadpalen
Zaterdag 12 Juli, 10:00
Wat kost een volle accu? E-automobilisten worden door ervaring wijs, want een vaste prijs aan de paal bestaat niet.
In sommige straten struikel je over de hybride of volledig elektrische auto’s die aan het infuus liggen. Gewoon thuis opladen is verreweg de goedkoopste manier om de accu weer voor 50, 100 of 200 kilometer te laden. ‘Tanken’ bij een officiële oplaadpaal is duurder, omdat die sinds kort geëxploiteerd worden door commerciële partijen.
Hoeveel een volle accu kost, weet eigenlijk niemand precies. Marco van Eenennaam, specialist elektrisch rijden van de ANWB, kan geen direct antwoord geven op de vraag wat honderd kilometer aan stroom kost. ‘Dat ligt aan de auto, de accu en de laadpaal. Dat zullen kopers moeten ondervinden.’
Hij neemt de populaire hybride Opel Ampera met een accu van 10 kWh als voorbeeld. Het opladen kost in principe tien keer 23 cent, dus € 2,30 aan stroom. Daarmee kan de automobilist ongeveer 50 km vooruit. ‘Maar dat kost het alleen als je thuis “tankt”, dus met een eigen laadpaal op de oprit, of met een snoer naar binnen. Bij openbare laadpalen ligt dat anders. Die zijn allemaal in handen van exploitanten, die er natuurlijk ook aan willen verdienen. Die rekenen een starttarief, of een opslag op de stroomprijs. Dan komt een volle accu voor de hybride Opel Ampera al gauw op € 3,50.’
Nu er al 40.000 (deels) elektrische auto’s rondrijden en er volgend jaar naar verwachting nog eens 20.000 bij komen, stelt de overheid in hoog tempo regels op om een wildgroei aan oplaadpalen en snoeren in de openbare ruimte te voorkomen. Gemeenten en provincies bepalen het aantal oplaadpalen dat nodig is en verkopen aanleg en exploitatie aan de hoogste bieder. Elke koper van een stekkerauto heeft in principe recht op een laadpaal binnen een straal van 300 meter van zijn woning.
De ANWB doet niet mee met de openbare inschrijvingen van gemeentelijke of provinciale oplaadpalen, maar plaatst ze op eigen terrein bij servicepunten, of bij horecaketens zoals Van der Valk of La Place. Het concept ligt voor de hand: zowel bestuurder als zijn auto kan in één moeite ‘bijgetankt’ worden. De ene met een broodje, de ander met stroom. Daarnaast verkoopt de ANWB voor bedragen van rond de € 1000 laadpalen aan particulieren, die ze op hun oprit kunnen plaatsen. Dat is dan weer handiger en veiliger dan een snoer naar binnen.
Van Eenennaam: ‘Je moet de stekkerauto zien in de tijd van de eerste auto’s die op lpg reden. Net als toen het innemen van gas, staat nu het opladen nog helemaal in de kinderschoenen. Bedrijven die de laadpalen exploiteren, zoeken nog naar efficiënte verdienmodellen. Oplaadpunten met een hoog starttarief zijn weer ongunstig voor auto’s met kleinere accu’s. Er wordt gekeken naar abonnementsvormen, dus dat je voor een vast bedrag per maand bij een bepaalde keten zo veel mag opladen als je wilt. Het is gewoon nog niet duidelijk wat de beste vormen zijn, voor exploitant en groepen automobilisten.’
Wat ook duidelijk is dat de ‘puur’ elektrische rijder een andere is dan de bestuurder met een hybride auto, die overstapt op benzine of diesel als de accu leeg is. Van Eenennaam: ‘De hybride rijder zal niet vaak onderweg laden. Hij kan rustig naar huis of liever nog naar z’n bedrijf rijden, om daar de accu op te laden. Bedrijven hebben als grootverbruiker een stroomtarief van 10 cent per kWh. Daar is het volladen natuurlijk erg goedkoop. Maar volledig elektrische auto’s moeten wel onderweg aan de laadpaal en zijn afhankelijk van een snellader met krachtstroom. Zo’n snelservice kan weer duurder zijn.’ Fastned, dat werkt aan een landelijk netwerk, specialiseert zich daarin. Bij Fastned kost een kWh snelstroom 69 cent, driemaal het thuistarief.
Omdat elektrisch rijden nog in de kinderschoenen staat, adviseert Van Eenennaam de komende vakantie niet te ver weg te gaan met de elektrische auto. ‘Met een hybride auto kun je natuurlijk rustig gaan. Maar hou er wel rekening mee dat je de accu onderweg niet kunt vullen. In het buitenland zijn ze zeker niet verder dan bij ons.’