9 juli 2014 -
Steeds meer automobilisten gebruiken hun telefoon in de auto niet meer om te bellen. Van de automobilisten die beschikking hebben over een mobiele telefoon in de auto geeft 77 procent aan dat deze voorzien is van mobiel internet.
Dit is een stijging van 25 procent ten opzichte van 2012. Dit komt naar voren uit de vijftiende editie van Het Nationale Automobilisten Onderzoek, dat vorige maand werd uitgevoerd in opdracht van Allsecur autoverzekeringen en Traffic Radio. Via een internetpanel van het onafhankelijke onderzoeksbureau DVJ Insights werden in mei 759 automobilisten naar hun mening gevraagd. Uit het onderzoek komt naar voren dat, ondanks overheidscampagnes om mobiel bellen te ontmoedigen, 51 procent van de respondenten mobiel internet onderweg gebruikt. Mobiel internet wordt met name gebruikt voor het versturen van berichten, navigatie en social media. En automobilisten maken massaal gebruik van WhatsApp (67 procent).
Top tien mobiel gebruik onderweg
1. WhatsApp 67 procent
2. Navigeren 59 procent
3. Internetten 49 procent
4. Mail 41 procent
5. Google 37 procent
6. Sms’en 31 procent
7. Facebook 26 procent
8. Nieuwsvoorziening 21 procent
9. Muziek luisteren 16 procent
10. Twitter 8 procent
Maatregelen gebruik mobiele telefoon onderweg
Aan de automobilisten is gevraagd welke maatregelen zouden slagen tegen mobiel gebruik onderweg. Eén kwart vindt dat er niets hoeft te gebeuren maar dat de automobilist zelf goed na moet denken. Veel hogere boetes is volgens 21 procent de juiste oplossing en nog eens twintig procent denkt dat meer controle dé oplossing is voor dit probleem. Bij zeventien procent van de ondervraagden is er de overtuiging dat dit nooit verholpen kan worden. Tien procent zou pleiten voor een algemeen verbod op een telefoon in de auto.
Ja het mobiel internetgebruik is enorm aan het veranderen en dat is een zegen voor onder andere Het Nieuwe Werken, maar niet in alle gevallen. Want bij whatsappen terwijl je rijdt kun je natuurlijk je vraagtekens zetten. Diverse partijen zijn bezig om hier een oplossing voor te vinden, waaronder Xerox op het gebied van preventie. Met nieuwe technologieën wordt de strijd aangegaan tegen het smartphonegebruik in het verkeer, maar de vraag blijft of het helemaal voorkomen kan worden.