8 juli 2014 -
Organisaties hebben veel baat bij zoveel mogelijk kennis over hun klanten. Maar ondanks dit belang, blijkt dat zij de informatie vrijwel altijd hebben opgeslagen in meerdere computersystemen. Het resultaat hiervan is dat de data vrijwel ontoegankelijk zijn.
Het weten welke onbekende kennis er in die enorme berg data schuilgaat, lijkt tot nu toe te zijn weggelegd voor de multinationals zoals grote banken en industriëlen. Maar daar is verandering in gekomen.
Eén database
Hoe kunnen ook kleinere bedrijven beschikken over alle nuttige informatie? Volgens Jeffrey Raskeyn, Director General Business & Partner Ecosystems bij SAP, is een van de belangrijkste stappen hierbij dat alle data uit financiële, commerciële en operationele systemen in één database worden opgeslagen. "Want als alle gegevens bij elkaar staan, is het eenvoudig om eens een andere kijk op de bekende gegevens te krijgen. Zo kunnen managers informatie met elkaar vergelijken of combineren met andere gegevens. Hierdoor ontstaan nieuwe inzichten. Welke artikelen zitten vaak bij elkaar in één basket? Welke aanbiedingen worden vaak verkocht aan mensen met bepaalde productcombinaties in hun winkelwagen? Dat wil je als manager graag weten om gerichte marketingacties uit te voeren of om het productaanbod te heroriënteren."
Technologische mogelijkheden
"Technologisch gezien is alles mogelijk," zegt Richard Meijer, consultant bij VCD Business Intelligence. "Het laten draaien van zo’n analytische database of datawarehouse is geen probleem meer; ook de hoeveelheid data is dat niet. Door nieuwe technologie is het systeem ook razendsnel. De database-software kan geïnstalleerd worden op een laptop of server en is dusdanig gebouwd, dat het optimaal gebruikmaakt van de beschikbare rekenkracht en opslagruimte. En de software om de analyses mee te maken, is intuïtief in gebruik. Een uitgebreide cursus is dus niet nodig."
Data-analyse
Ondanks deze mogelijkheden, hebben managers tot nu toe nog de nodige weerstand tegen het analyseren van grote of kleine hoeveelheden informatie. Zij zijn vaak van mening dat het een ingewikkelde klus is. "Niets is minder waar. Het is inderdaad een feit dat we nog weinig opgeleide en ervaren datascientists kennen. Maar het maken van analyses is vaak ook gewoon een kwestie van je verstand gebruiken en ervaring opbouwen", aldus Raskeyn. Volgens Meijer moeten bedrijven er vooral mee aan de slag gaan en experimenteren met data. "Zorg er daarnaast voor dat alle data voor de gehele organisatie toegankelijk zijn. Iedereen moet de informatie kunnen verwerken en de analyses moeten voor de gehele organisatie te begrijpen zijn. Het resultaat hiervan is immers dat iedereen snel beslissingen kan maken die niet meer zijn gefundeerd op onderbuik gevoel, maar op feiten," zegt Meijer.
Hoogvliet Supermarkten en Accell Group zijn twee voorbeelden van middelgrote bedrijven die besloten hebben om al hun beschikbare data in één analytische database te zetten. Zelfs alle kassabonnen kunnen in deze database worden opgeslagen, zodat bijvoorbeeld een supermarkt kan zien welke producten parallel aan elkaar verkocht worden. Deze enorme hoeveelheid aan data wordt vervolgens met behulp van de nieuwste technologie gereduceerd tot een werkbaar en overzichtelijk geheel. Dankzij het inzicht in de klant en de markt krijgen deze bedrijven een flinke voorsprong. Bovendien neemt de kennis binnen de eigen organisatie flink toe, waardoor managers strategische beslissingen goed kunnen onderbouwen.
Geen big costs
Big Data wordt door veel organisaties gekoppeld aan big costs. Dit is een misvatting, zegt Raskeyn. "Het ontwikkelen van slimme technologie voor alle doelgroepen gaat in een razendsnel tempo, ook als het gaat om middelgrote of zelfs kleinere bedrijven. Zakelijke technologie is niet langer duur en complex en ‘alleen voor de grote jongens’. Technologie is een machtig strategisch wapen in de strijd om de klant, of het bedrijf nu groot of klein is."