Hypothekenbranche koploper in online samenwerking met klant
1 juli 2014 -
Eén derde van de financiële professionals uit de hypothekenbranche werkt veel online samen met de klant. Dat blijkt uit een onderzoek onder 500 professionals uit de bankenwereld, de verzekerings-, hypotheken en pensioenbranche.
Hiermee is deze branche koploper als het gaat om online samenwerken met klanten in de financiële sector. Op de tweede plek komen de verzekeraars met 30 procent. De top drie wordt compleet gemaakt door de bankensector (27 procent). Het onderzoek is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van Hyarchis.
Succesvol of niet
Online samenwerken met klanten gaat binnen de financiële branche het verschil maken tussen succesvolle en niet-succesvolle financiële dienstverlening. Het hebben van een digitale kluis, het delen van informatie via een mijn-omgeving of een chatfunctie met medewerkers, het zijn allemaal voorbeelden van online samenwerken, waarbij de loyaliteit van een klant aan een organisatie vergroot wordt. Dat dit belangrijk is, wordt door de respondenten erkend. In het onderzoek kregen zij de volgende stelling voorgelegd: ‘met online samenwerken kan ik een betere service bieden’. 82 procent is het eens met deze stelling.
Voorzichtigheid troef
Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis: "De genoemde resultaten wijzen uit dat financiële professionals wel het belang inzien van online samenwerken, maar het nog heel voorzichtig doorvoeren. Hoewel de financiële branche en met name de hypothekensector al flinke slagen heeft gemaakt, zullen bedrijven ook de komende tijd zich moeten blijven richten op online samenwerken. Zo kunnen zij mee met de eisen die de klant stelt aan hun dienstverlening."