zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Aantal tabletbezitters stabiliseert

27 juni 2014 - Er is een einde gekomen aan de groei van het aantal tabletbezitters. Vorig jaar groeide de tabletmarkt nog met zo'n tien procent, inmiddels is met 7,4 miljoen tabletbezitters (56 procent) deze markt aan het stabiliseren.

Onder de ouderen (65+) neemt het tabletbezit nog wel toe en bezit meer dan de helft (52 procent) van deze groep inmiddels een tablet. Het aantal bezoeken en posts op de traditionele social media (Facebook, Twitter of Linkedin) blijft stabiel en Instagram en Snapchat zijn met name populair onder de jongeren. Ruim een derde van de Nederlanders maakt gebruik van Video on Demand diensten (31 procent) en eveneens een derde maakt gebruik van muziek streaming diensten (33 procent)


Dit blijkt uit resultaten van het onderzoek 'GfK Trends in Digitale Media & Entertainment' van GfK. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten en digitale media.

Smartphones
Het aantal mensen dat een smartphone bezit is ook stabiel gebleven ten opzichte van eind 2013. Ruim negen  miljoen Nederlanders (70 procent) is op dit moment in het bezit van een smartphone.

Social Media
De traditionele social media als Facebook, Twitter en LinkedIn blijven qua aantal bezoeken en posts stabiel. Instagram en Snapchat zijn met name populair onder de jongeren. In totaal heeft twaalf procent van de Nederlanders een actief account op Instagram en zes procent een actief account op Snapchat. Onder de dertien tot zeventienjarigen is dit respectievelijk 44 procent en 43 procent. 87 procent van de jongeren heeft een Facebook account waar ze actief gebruik van maken.

Video on Demand en Muziek Streaming diensten
De video- en muziekmarkt kent op dit moment het omslagpunt waarbij de digitale omzet groter is dan die afkomstig van de verkopen van het fysieke product (Bron: GfK Retail Panel). Inmiddels maakt ruim een derde van de Nederlandse bevolking gebruik van een of meerdere Video on Demand (VoD) diensten. Met name onder achttien-34 jarigen is VoD populair en maakt 45 procent er gebruik van. De televisie is met 74 procent het meest gebruikte device voor VoD. Opvallend is dat bijna de helft van de bekeken films afkomstig is uit een abonnementsvorm terwijl dit voor series al op ruim 80 procent ligt. Zogenaamde 'all you can eat' abonnementen dragen hier toe bij.

Muziek
Eveneens een derde (33 procent) maakt gebruik van een of meer muziek streaming diensten. Ook hier geldt dat met name de populariteit onder jongeren (tot zeventien jaar) groot is; 60 procent gebruikt muziek streaming diensten. Laptop en smartphone worden het meest gebruikt voor het streamen van muziek. De groei van streaming is dusdanig dat inmiddels meer gebruikers streamen dan tegen betaling downloaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijk gebruik tablets blijft groeien
 Oudere zuiniger op Samsung dan jongere op iPhone
 Grip krijgen op tablets en smartphones op de werkvloer in vijf stappen
 Kinderen grootste brokkenmakers met tablets
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10