zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sekse-clichés nog springlevend op internet

27 juni 2014 - Dat vrouwen internet anders gebruiken dan mannen was al langer bekend. Vrouwen zijn online socialer en communicatiever, net als in het echte leven. Onderzoek van EtopiaBdB onder 612 mannen en 614 vrouwen werpt nieuw licht op de verschillen tussen man en vrouw bij het gebruik van internet.


Vrouwen vertrouwen bijna blindelings de meningen en recensies op internet. 81 procent van de vrouwelijke respondenten geeft aan dat online recensies even waardevol zijn als persoonlijke aanbevelingen van naaste vrienden of familie. Bij mannen ligt dit percentage met 44 procent aanzienlijk lager. Mannen zijn wantrouwender online. Vrouwen geven ook aan meer waarde te hechten aan persoonlijke meningen, dan aan die van professionele journalisten, testers of recensenten. Volgens 66 procent van de vrouwen is deze persoonlijke mening betrouwbaarder. Mannen hechten meer waarde aan de mening van professionals. 73 procent van de mannen vertrouwt vooral op professionals.


Op hengelsportwebsites wordt over aas voor snoeken gepraat, niet over voetbal

Algemene versus vakinformatie
Vrouwen geven online de voorkeur aan algemene (vrouwelijke) sociale platforms en communities, mannen geven de voorkeur aan online vakpublicaties en heel specifieke platforms. Zo kan het gebeuren dat het Forum van Viva (meer dan 25.000 berichten per dag) momenteel voor vrouwen niet alleen de belangrijkste bron voor informatie over liefdesverdriet is, maar ook voor hypotheektips. Mannen zijn rechtlijniger, op voetbalsites wordt over Messi gepraat en op hengelsportwebsites over aas voor snoeken. Daarvan afwijken wordt snel en vakkundig bestraft door moderatoren of mede community-leden.

Vrouwen vertrouwen vrouwen
Wat in het bijzonder opvalt aan dit vertrouwen is dat de vrouwelijke respondenten aangeven dat de mening van andere vrouwen in 74 procent van de gevallen meer wordt vertrouwd dan die van mannen. Mannen zijn minder kieskeurig. Mannen geven aan dat in slechts veertien procent van de gevallen de mening van andere mannen betrouwbaarder is dan die van vrouwen.
De vrouwen in het onderzoek geven als verklaring hiervoor dat andere vrouwen beter in staat zijn om hun meningen op een voor vrouwen begrijpelijke wijze te verwoorden en dat vrouwen niet alleen naar de 'hard facts' kijken, maar ook aandacht hebben voor de emotionele en persoonlijke kant als het gaat om meningen en recensies. "Een ander deel is natuurlijk te verklaren aan de hand van de verschillende interesse- gebieden," zegt Itzard Schouten, onderzoeker bij EtopiaBdB. "Wellicht dat de professionele mening bij het beoordelen van de techniek van een nieuwe auto zinvoller is dan wanneer het gaat om kledingvraagstukken, een interesseveld hoog op de internetlijst van vrouwen."

De top tien interesses op internet van vrouwen en mannen

Vrouwen
1) Gezondheid
2) (Sociale) communicatie met vrienden en familie
3) Spirituele en geestelijke vraagstukken
4) Kleding
5) Reizen
6) Uitgaan/ontspannen
7) Persoonlijke verzorging
8) Films/muziek
9) Boeken/tijdschriften
10) Werk/carrière

Mannen
1) Nieuws
2) Sport
3) Reizen
4) Seks
5) Muziek/films
6) (Sociale) communicatie met vrienden en familie
7) Techniek
8) Uitgaan/ontspannen
9) Werk/carrière
10) Boeken/tijdschriften

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Clichés sekseverschillen kloppen op de werkvloer
 EU wil salariskloof tussen mannen en vrouwen dichten
 Diversiteitsdiscussie is zinloos
 Vrouwenstem overtuigender in radiocommercial
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10