27 juni 2014 -
Dat vrouwen internet anders gebruiken dan mannen was al langer bekend. Vrouwen zijn online socialer en communicatiever, net als in het echte leven. Onderzoek van EtopiaBdB onder 612 mannen en 614 vrouwen werpt nieuw licht op de verschillen tussen man en vrouw bij het gebruik van internet.
Vrouwen vertrouwen bijna blindelings de meningen en recensies op internet. 81 procent van de vrouwelijke respondenten geeft aan dat online recensies even waardevol zijn als persoonlijke aanbevelingen van naaste vrienden of familie. Bij mannen ligt dit percentage met 44 procent aanzienlijk lager. Mannen zijn wantrouwender online. Vrouwen geven ook aan meer waarde te hechten aan persoonlijke meningen, dan aan die van professionele journalisten, testers of recensenten. Volgens 66 procent van de vrouwen is deze persoonlijke mening betrouwbaarder. Mannen hechten meer waarde aan de mening van professionals. 73 procent van de mannen vertrouwt vooral op professionals.
Op hengelsportwebsites wordt over aas voor snoeken gepraat, niet over voetbal
Algemene versus vakinformatie
Vrouwen geven online de voorkeur aan algemene (vrouwelijke) sociale platforms en communities, mannen geven de voorkeur aan online vakpublicaties en heel specifieke platforms. Zo kan het gebeuren dat het Forum van Viva (meer dan 25.000 berichten per dag) momenteel voor vrouwen niet alleen de belangrijkste bron voor informatie over liefdesverdriet is, maar ook voor hypotheektips. Mannen zijn rechtlijniger, op voetbalsites wordt over Messi gepraat en op hengelsportwebsites over aas voor snoeken. Daarvan afwijken wordt snel en vakkundig bestraft door moderatoren of mede community-leden.
Vrouwen vertrouwen vrouwen
Wat in het bijzonder opvalt aan dit vertrouwen is dat de vrouwelijke respondenten aangeven dat de mening van andere vrouwen in 74 procent van de gevallen meer wordt vertrouwd dan die van mannen. Mannen zijn minder kieskeurig. Mannen geven aan dat in slechts veertien procent van de gevallen de mening van andere mannen betrouwbaarder is dan die van vrouwen.
De vrouwen in het onderzoek geven als verklaring hiervoor dat andere vrouwen beter in staat zijn om hun meningen op een voor vrouwen begrijpelijke wijze te verwoorden en dat vrouwen niet alleen naar de 'hard facts' kijken, maar ook aandacht hebben voor de emotionele en persoonlijke kant als het gaat om meningen en recensies. "Een ander deel is natuurlijk te verklaren aan de hand van de verschillende interesse- gebieden," zegt Itzard Schouten, onderzoeker bij EtopiaBdB. "Wellicht dat de professionele mening bij het beoordelen van de techniek van een nieuwe auto zinvoller is dan wanneer het gaat om kledingvraagstukken, een interesseveld hoog op de internetlijst van vrouwen."
De top tien interesses op internet van vrouwen en mannen
Vrouwen
1) Gezondheid
2) (Sociale) communicatie met vrienden en familie
3) Spirituele en geestelijke vraagstukken
4) Kleding
5) Reizen
6) Uitgaan/ontspannen
7) Persoonlijke verzorging
8) Films/muziek
9) Boeken/tijdschriften
10) Werk/carrière
Mannen
1) Nieuws
2) Sport
3) Reizen
4) Seks
5) Muziek/films
6) (Sociale) communicatie met vrienden en familie
7) Techniek
8) Uitgaan/ontspannen
9) Werk/carrière
10) Boeken/tijdschriften