44 procent van de Nederlandse ICT’ers wordt maandelijks gehunt
27 juni 2014 -
44 Procent van de Nederlandse ICT’ers wordt maandelijks gehunt. Daarmee worden ICT’ers zes keer zoveel benaderd voor een nieuwe baan dan de gemiddelde Nederlander. ICT’ers geven daarbij de voorkeur aan een authentieke benadering
De rol van de (professionele) recruiter is dan ook essentieel. Hierbij wordt kennis over de inhoud van de functie verwacht, het bieden van hulp aan Young Professionals bij salarisonderhandelingen en het zijn van een sparringpartner over de te maken loopbaankeuzes van MidCareers. Dit blijkt uit het onderzoek ‘ICT arbeidsmarktmonitor 2014’ van Intelligence Group en Sterksen onder 435 ICT’ers. Het gehele onderzoek is te downloaden op www.intelligence-group.nl.
Salaris komt voor ICT’ers op de eerste plek. Auto minder populair
Ongeacht werkervaring, opleidingsachtergrond of type functie is een goed salaris een belangrijk aspect en zelfs een randvoorwaarden. Pas wanneer ICT’ers weten dat een goed salaris deel uit maakt van de arbeidsvoorwaarden kijken ze naar andere aspecten die gelden als beweegmotieven.
Naast een goed salaris ontvangt bijna de helft van de ondervraagde ICT’ers jaarlijks een bonus. Gemiddeld bedraagt deze 6.475 euro. SAP specialisten krijgen de grootste bonus. Tweederde van de ondervraagde SAP specialisten ontvangt een bonus die gemiddeld 11.181 euro groot is.
Top vijf ICT disciplines met de meeste bonus
1. SAP Netweaver 11.181
2. Integratie: Microsoft 8.261
3. Integratie: IBM 8.036
4. Enterprise: SAP 7.659
5. Enterprise: Microsoft 6.723
Het belang van doelgroepgerichte werving
Verder blijkt dat de lease auto aan populariteit verliest, thuis kunnen werken voor alle ICT doelgroepen cruciaal is en vooral MidCareers op zoek zijn naar uitdaging in de functie. Als recruiter is het essentieel om rekening te houden met de beweegmotieven van de voor u belangrijke doelgroep. Dit helpt ICT’ers aan te trekken, te boeien en desgewenst te binden aan de organisatie. Het klinkt logisch dat elke recruiter bezig is met het vinden van de meest talentvolle ICT’ers, maar welke doelgroepen worden nu het meest benaderd? De top drie meest gehunte ICT’ers zijn:
1. MidCareers
2. Development Specialisten
3. ICT’er met een management functie
ICT-talent
"Recruiters vallen over elkaar heen als het gaat om het hunten van ICT talent. Tot irritatie van ICT’ers zelf die zich bijvoorbeeld terugtrekken van LinkedIn omdat ze simpelweg gespamd worden," aldus Paul Storimans, directeur Sterksen. Opvallende en onderscheidende arbeidsmarktcommunicatie gecombineerd met een authentieke recruitment benadering maken daarentegen het verschil op de markt.