zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf stappen om data in te zetten voor meer inzicht

25 juni 2014 - Door globalisering en outsourcing hebben consumenten meer keuzes en kunnen zij aankopen doen tegen lagere prijzen. Dat betekent voor organisaties dat zij hun processen moeten aanpassen. Het verticaal inrichten van de supply chain levert onvoldoende concurrentievoordeel op.

Om succesvol te blijven moeten zij  leren hoe ze hun supply chain-data op de juiste manier kunnen opslaan, filteren en vervolgens toepassen. Informatie is van cruciaal belang voor goede besluitvorming. Inzicht in de volledige supply chain van leveranciers, partners en klanten maakt duidelijk welke data nodig is om de juiste beslissing te nemen. Recent onderzoek toont aan dat 87 procent van de supply chain-managers volledig inzicht in en beheer van de supply chain ziet als een grote uitdaging. Kewill zet vijf stappen op een rij om meer inzicht te verkrijgen uit uw data.



Stap 1: Kijk naar het geheel
Organisaties houden soms vaste patronen in stand, waardoor het grotere geheel over het hoofd wordt gezien. Zij zouden in plaats daarvan moeten nadenken over welke supply chain-data het waardevolst is voor het bedrijf en hun klanten.
De juiste technologie kan hierbij ondersteuning bieden. Bijvoorbeeld bij het creëren van nieuwe workflows en innovatieve bedrijfsprocessen kunnen bestaande IT-systemen met elkaar worden geïntegreerd. Op deze manier worden de processen die groei in de weg staan vervangen terwijl de bestaande IT-infrastructuur intact blijft.

Stap 2: Werk samen voor meer transparantie
Met een complexe wereldwijde supply chain is het vrij onwaarschijnlijk dat alle gegevens over zendingen en logistieke activiteiten binnen de eigen organisatie zijn opgeslagen. Om volledig inzicht te verkrijgen is efficiëntie en samenwerking met handelspartners erg belangrijk. Samenwerking kan worden gestimuleerd door bestaande datastromen te controleren, eventuele problemen in te kaart brengen en technieken in te zetten samen met supply chain-partners.

Stap 3: Blijf alert
Als supply chain-datastromen inzichtelijk zijn gemaakt kunnen processen worden geautomatiseerd. Zo kan een systeem meldingen geven over de zwakke plekken in de supply chain. Op deze manier worden zendingen efficiënt beheerd en kan bij verstoringen die invloed hebben op de service level agreements de organisatie direct op de hoogte worden gesteld.  

Stap 4: Stimuleer selfservice
Het bundelen van informatie uit de supply chain in selfservice-portalen en dashboards biedt meer mogelijkheden voor het beheren ervan. Dit verhoogt de efficiëntie, omdat klanten en andere partners zelf direct toegang hebben tot de informatie die ze nodig hebben. Selfservice via internet is een effectieve manier om kosten te besparen en tegelijkertijd tegemoet te komen aan wensen van klanten en partners. Met deze werkwijze maakt het tevens niet uit waar of wanneer er wordt gewerkt.

Stap 5: Gebruik dashboards 
Om de juiste zakelijke beslissingen te kunnen nemen is beschikbaarheid van relevante informatie cruciaal. Papieren rapporten, spreadsheets en verouderde schermen voldoen niet meer. Wanneer organisaties eenmaal voldoende inzicht in de supply chain hebben, zijn de moeilijkste stappen al genomen. Daarna is het van belang om deze data toe te passen in dashboards. Aan de hand van bepaalde selectiecriteria kan bijvoorbeeld geselecteerd worden op klant, merk en/of gebruikerstype. Real-time tabellen en grafieken geven vervolgens de status van bestellingen, zendingen en goederenstromen visueel weer.

Hogere datavolumes
"Supply chains breiden steeds verder uit," aldus Evan Puzey, chief marketing officer bij Kewill. "Hierdoor worden hogere datavolumes gegenereerd en is inzicht moeilijker. Door volledig inzicht en het automatiseren van bepaalde processen - zoals mededelingen, beoordelingen, handelingen, adviezen en analyses - kunnen organisaties proactief reageren op eventuele problemen. Dit verbetert de klantenservice, verkleint de risico’s en verhoogt de omzet."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organisaties staan te springen om Big Data, BI en Analytics binnen CRM
 Tot 30 procent foutieve data in klantdatabases verzekeraars
 De Big Data-revolutie: grote gevolgen voor instellingen en bedrijven
 CBP: anonimiseer gegevens bij gebruik big data
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10